Recruitment: Undutchables

'Een netwerk is belangrijk bij het starten van een bedrijf in Zweden'


Zakelijk voet krijgen aan Zweedse grond. Hoe doe je dat? De Nederlandse recruiter Undutchables betrad op een doortastende manier de Zweedse markt met Undutchables Sweden.

Portret Karin Bjorkman

Karin Björkman. Foto: Anne Bergshoeff

Al twintig jaar woonde de Zweedse Karin Björkman in Nederland, waarvan zij achttien jaar bij Undutchables werkte. Toen haar gevraagd werd of ze het concept in Zweden wilde introduceren, heeft ze die kans met beide handen aangegrepen. Samen met haar man Guido Tendijck vertrok ze uit Nederland, terug naar haar vaderland.  Onder de vlag van het moederbedrijf Undutchables gingen zij als zelfstandige ondernemer aan de slag. Om bedrijven en internationale werknemers succesvol aan elkaar te koppelen moet je niet alleen de taal van de markt spreken, maar ook de cultuur ervan begrijpen. Undutchables doet beide.

Portret Guido Tendijck

Guido Tendijck. Foto: Anne Bergshoeff

Een bedrijf starten in Zweden

Björkman heeft naast haar Zweedse achtergrond gebruik gemaakt van het netwerk en kennis van de ambassade, maar heeft ook zelf veel onderzoek gedaan. Doordat ze de Zweedse taal spreekt heeft ze vrij makkelijk informatie gevonden. Wel beseft ze dat ondernemers die de taal niet spreken, een andere weg bewandelen: 'Iedereen die een stap maakt om hier een eigen onderneming te starten, raad ik ter voorbereiding aan zo veel mogelijk informatie van verschillende kanalen te verzamelen. Ook het contact met de Nederlandse community in Zweden is voor ons erg nuttig geweest. Ervaringen uitwisselen over het wonen en werken hier en nu.'

Kennis van de cultuur

Undutchables heeft al eerder geprobeerd voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Door de financiële crisis lukte dat toen niet. Daarom nu een andere tactiek, eigen mensen die het bedrijf kennen, de taal spreken én bekend zijn met de sociale omgangsvormen. Toch blijft het lastig om als buitenlander te werken in Zweden of als 'halve buitenlander' terug te keren naar Zweden. Ondanks haar Zweedse achtergrond blijft het niet eenvoudig toe te treden tot de Zweedse arbeidsmarkt. Björkman: 'Zweden en Nederland zijn vergelijkbare markten, maar in Zweden heeft men nog niet het besef dat ze internationale krachten nodig hebben om de economie draaiende te houden om bijvoorbeeld de techsector verder te ontwikkelen'. De bedrijven die het wel beseffen, zijn nog niet goed bekend met werving van internationals via een extern bureau.

Geduld is een schone zaak

Voor het opzetten van een bedrijf in Zweden is wel een grote portie geduld voor nodig. Over de overeenstemmingscultuur in Zweden vertelt Björkman: 'Het blijft een fenomeen, waarbij het Nederlandse poldermodel in het niets valt. Een leidinggevende beslist hier nooit zelf, daar zijn zo veel mensen bij betrokken dat nooit één persoon de roem of schuld kan krijgen. Dat maakt dat de meeste processen zeer traag verlopen. Dat in tegenstelling tot Nederland waar na een bepaalde tijd toch wel spijkers met koppen geslagen worden. Dat is ook niet altijd goed hoor, maar daar leert men dan van en zo kom je verder.'

Fouten maken

Als belangrijk cultuurverschil noemen Björkman en Tendijck de indirectheid van Zweden ten opzichte van de directheid van Nederlanders. 'Zweden zijn soms iets té aardig en zeggen geen nee, terwijl ze dat wel bedoelen. Dit kan lastig zijn bij het zakendoen in Zweden.'

Tendijck vertelt dat men in Zweden veel voorzichtiger is dan in Nederland: 'In Zweden mag je eigenlijk geen fouten maken. Als je als leidinggevende een besluit neemt en dat blijkt het verkeerde besluit te zijn, dan is dat niet hem of haar aan te rekenen, maar het hele team. We hebben het besluit samen genomen.'

Advies

Björkman en Tendijck hadden als advies gekregen dat een netwerk in Zweden belangrijk is. ‘Dit advies hebben wij ter harte genomen. We hebben zo veel mogelijk netwerkbijeenkomsten bezocht, nieuwe mensen leren kennen, zowel zakelijk als privé. Om ons bedrijf, ons product en onszelf te promoten en naamsbekendheid op te bouwen. Dat is ons in 2 jaar tijd aardig gelukt! Het ligt ook in onze persoonlijke natuur om open te staan voor contact met nieuwe mensen. Dat is ook wel een must, als je je in een ander land gaat vestigen. En vooral als je tegelijkertijd een onderneming gaat starten. De uitdaging hier is te weten ‘aan wie je iets hebt’. Vaak denk je goede afspraken gemaakt heb om zaken te doen. Maar afspraken in Zweden lopen vaak over veel schijven voordat de knoop om daadwerkelijk zaken te doen wordt doorgehakt. Wees niet teleurgesteld als het niet zo gaat als je het verwacht had! Ons advies voor mensen die in Zweden een onderneming willen starten: geloof in jezelf, niet opgeven en veel geduld hebben! Vooraf informatie inwinnen over de Zweedse mentaliteit en voor je zelf een plan maken hoe je in Zweden gaat slagen.’