NederlandWereldwijd

Informatieservice Buitenlandse Zaken

Meld u aan voor de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken. U ontvangt dan bericht als het reisadvies voor een land wijzigt en bij (dreigende) crisis. Woont u buiten Nederland? Dan kunt u extra informatie ontvangen van de Nederlandse overheid. Op deze pagina leest u ook de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

De Informatieservice is bedoeld voor Nederlanders die op reis gaan of zijn, en Nederlanders die (tijdelijk) in het buitenland wonen. Ook Nederlanders die thuisblijven, maar interesse hebben in 1 of meerdere landen, kunnen zich aanmelden.

Aanmelden voor de Informatieservice is belangrijk als u op reis gaat naar een ander land. Of er langere tijd verblijft. U blijft dan op de hoogte van de veiligheidssituatie in dat land. Verandert de kleurcode van het reisadvies? Of geeft de Nederlandse ambassade een belangrijke veiligheidswaarschuwing? Dan ontvangt u een e-mail of sms.

Als u zich aanmeldt, kunt u ook uw vertrek- en aankomstdatum opgeven. Is er plotseling een calamiteit of crisis? Dan is bekend dat u in het land bent. De Nederlandse overheid kan u dan informatie sturen. En eventueel helpen waar dat mogelijk is.

Via de Informatieservice ontvangt u informatie over de veiligheidssituatie in een land. U ontvangt bericht als:

  • het reisadvies voor een land wijzigt
  • er een calamiteit of crisis in het land is (of dreigt)

Woont u (tijdelijk) buiten Nederland? Dan kunt u ook informatie ontvangen over:

  • dienstverlening van de Nederlandse overheid, bijvoorbeeld over het vernieuwen van uw paspoort, DigiD of Nederlandse verkiezingen
  • evenementen van de Nederlandse ambassade in het land waar u (tijdelijk) woont, zoals Koningsdagviering

Via de website van de Informatieservice kunt u zich aanmelden, uw gegevens wijzigen en afmelden.

Via de knop Aanmelden kunt u zich aanmelden. Wijzigen of afmelden gaat via de knop Wijzigen.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Wij delen uw gegevens niet met anderen. Wij gebruiken uw gegevens alleen om u belangrijke informatie te sturen.

In noodgevallen zoals een crisis kunnen wij u of de contactpersoon die u heeft opgegeven bellen. Bijvoorbeeld om te vragen of u nog in een land bent, of om u hulp aan te bieden.

Notificatie-mails

Vanuit de Informatieservice sturen we notificatie-mails. Zo zorgen we ervoor dat we gegevens niet langer bewaren dan nodig. Dat gaat als volgt:

  • Reist u naar een land? Dan verwijderen wij na uw vertrekdatum uw aanmelding voor het land. U ontvangt hierover een e-mail.
  • Woont u (tijdelijk) in het land? Dan ontvangt u jaarlijks een e-mail met het verzoek te bevestigen of u nog steeds in het land bent. Bevestigt u niet? Dan verwijderen wij uw aanmelding voor het land.
  • Meldt u zich aan voor een land, maar reist u er niet heen? Dan ontvangt u jaarlijks een e-mail. Als u niks doet, blijft u mails ontvangen. U kunt u ook afmelden.

Welke gegevens?

Als u zich aanmeldt voor de Informatieservice, geeft u uw e-mailadres door. Daarnaast kunt u de volgende gegevens invullen:

  • Uw naam
  • Uw mobiele nummer
  • Het telefoonnummer van een contactpersoon
  • Aankomst- en vertrekdatum (of u kiest de optie 'ik woon (tijdelijk) in het land')
  • Uw verblijfplaats
  • Aantal medereizigers

Na afmelden

Meldt u zich af? Dan verwijderen we alle gegevens die u heeft ingevuld.

Mogelijk heeft u onlangs een notificatiemail ontvangen van de Informatieservice. Wij versturen deze mails om te controleren of u nog in het land bent.

Bent u nog in het land? Bevestig dit dan. Als u niets doet, verwijderen wij uw gegevens. Zo bewaren wij gegevens niet langer dan nodig en houden wij onze database schoon.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons