Verkeersmanagement voor slimme steden: Technolution

'In Zweden kun je als Nederlands bedrijf dicht bij jezelf blijven'


Technolution is een technologie-integrator die met hun producten helpt bouwen aan smart cities. Wij spraken met Danny Vroemen, business development manager voor de Nordics bij Technolution, over de keuze om naar Zweden uit te breiden, en de voordelen en uitdagingen dat dit met zich meebrengt.

Danny Vroemen

Danny Vroemen

Gedeelde passie voor technologie

Danny Vroemen vertelt: ‘Door het realiseren van slimme innovaties werken we continu aan het creëren van waarde voor onze klanten. Wij brengen de wereld van elektronica, programmeerbare logica en (embedded) software bij elkaar, om zo tot de juiste oplossing te komen. Dit doen wij in verschillende domeinen: energie, high tech industrie, public safety & security en mobiliteit.’ 


Technolution is in 1987 opgericht door vier heren met een passie voor technologie. CEO Jan van der Wel is als één van deze oprichters nog steeds actief in het bedrijf. Vroemen: ‘Vanaf het begin hebben we willen inzetten op de integratie van hard- en software om zo tot mooie innovaties te komen. Het bedrijf is inmiddels gegroeid tot ruim 200 collega’s die samen nog steeds de passie voor technologie delen.’

Zweden een logische stap

Vroemen: ‘Met ons product MobiMaestro helpen we vele overheden in Nederland met verkeersmanagement. Door bestaande instrumenten zoals verkeerslichten, informatiepanelen, telstations en dynamische openbare verlichting te ontsluiten naar MobiMaestro kan het verkeer vanuit één overzicht gecoördineerd worden. Onze kennis van een gebiedsgerichte aanpak voor verkeersmanagement en het kunnen inzetten van een product dat gebruik maakt van open protocollen is een unieke combinatie. In Nederland hebben we hiermee een goede marktpositie.’ Dat dit product het ook goed zou doen op de buitenlandse markt hadden ze bij Technolution snel door. ‘Het is een bewuste keuze geweest om vanuit het domein mobiliteit internationaal te gaan.’

Naar Zweden gaan is dan een logische stap. ’Er vindt al veel samenwerking met Nederland plaats op het gebied van verkeersmanagement, en daarnaast ligt de wijze van ondernemen dicht bij die van Nederland. In Zweden zijn mensen, net als in Nederland, meer recht door zee. Hierdoor kun je dicht bij jezelf blijven, zonder dat je snel als “lomp” of “bot” wordt gezien.’

Verkeersmanagement voor slimme steden

Vanaf de grond begonnen

Het is nooit eenvoudig om in het buitenland te starten, en enige flexibiliteit is dan wel vereist. Vroemen: ‘Gelukkig hadden we collega’s die ervaren zijn met werken in internationale setting, en daarnaast ook nog kennis van de Zweedse markt hadden! Praktische zaken zoals kantoorruimte, financiële ondersteuning en HR hebben we pragmatisch benaderd: we maken gebruik van flexwerkplekken en leunen op onze eigen expertise in Nederland.’

Technolution had vóór Zweden al kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. In het Verenigd Koninkrijk en Denemarken begonnen de werkzaamheden op projectbasis, waarna deze werden uitgebreid met een businesspartner en het openen van een kantoor. ‘In Zweden zijn we echt vanaf de grond begonnen’.

Lokale kennis en hulp van de overheid

Vergeleken met onze uitbreiding in andere landen waren er eigenlijk geen grote verschillen met hoe we hier in Zweden te werk gingen. Het belangrijkste is dat je snel een lokale collega vindt die de taal spreekt, de cultuurverschillen begrijpt en zo een brug kan slaan tussen Nederland en het land waar je actief wil zijn, in dit geval Zweden.’

Hoe kan de Nederlandse overheid je helpen met zakendoen in het buitenland? ‘Een van de eerste activiteiten om te ondernemen in een nieuw land is het brengen van een bezoek aan het economisch team van de Nederlandse ambassade aldaar. Hier krijg je veel tips en ideeën over de go’s en no-go’s voor ondernemen daar. Daarnaast heeft de Nederlandse overheid ook een gerichte business development ondersteuning lopen in de Nordics. Met deze business developers hebben we gesproken om ervaringen te delen. Altijd nuttig!’

Naamsbekendheid creëren

Het is volgens Vroemen belangrijk om je bewust te zijn van de grote thema’s die in Zweden actueel zijn, zeker omdat de innovatiekracht in het mobiliteitsdomein er heel groot is. ‘Gaat het om milieu, doorstroming, innovatie? En hoe vind je die aansluiting, dat is de vraag. Daarom hebben wij ons heel bewust aangesloten bij een van de grote nationale onderzoeksprojecten in Zweden, NordicWay2. Zo kunnen we naast het brengen van onze kennis en het introduceren van onze producten ook aan onze naamsbekendheid werken. Onze uitdaging ligt in het verkrijgen van naamsbekendheid, en het winnen van vertrouwen in ons bedrijf. Om dichter bij de bron van innovatie te zitten gaan we ons in Gotenburg vestigen. Je ziet dat daar veel gebeurt als het gaat om mobiliteit: Geely (moederbedrijf van Volvo, red.) werkt er aan het realiseren van een innovatiecentrum.’

Consensus en cultuurverschillen

Volgens Vroemen staat de balans tussen werk en privé in Zweden nog hoger in het vaandel dan in Nederland. ‘Dit moet je respecteren. Zweden zijn harde werkers die op een vergelijkbare wijze als Nederlanders in de wedstrijd zitten. Transparantie, samenwerking en contact is voor beiden erg belangrijk.’ Net als in onze eerder gepubliceerde ervaringsverhalen ziet ook Vroemen de consensuscultuur als een gedeelde factor in het Nederlandse en Zweedse bedrijfsleven: ‘iedereen mag zijn mening delen en er wordt naar elkaar geluisterd. Het kan dus ook even duren voor er een besluit genomen wordt.’

Het subtiele verschil met Nederland is volgens Vroemen dat wanneer er, vaak door de leidinggevende, uiteindelijk een besluit wordt genomen, verdere discussie in Zweden niet meer gewenst is. ‘Waar wij in een vergadering vaker de confrontatie aangaan gebeurt dat in Zweden minder en ligt het meer bij de 1-op-1-relaties. Nederlanders zijn wellicht wat directer, iets om rekening mee te houden als je het een keer niet met elkaar eens bent… Natuurlijk bestaan er cultuurverschillen, maar als je hier rekening mee houdt kunnen ze ook van grote waarde zijn.’

‘Verdiep je in de taal en cultuur!’

Of hij nog advies heeft voor bedrijven die zich in Zweden willen vestigen? ‘Zorg voor een lokale contactpersoon die kan helpen met de ontwikkeling van de markt waar je actief in wilt zijn. Het kunnen lezen van de taalnuances is ontzettend belangrijk, zeker in het begin. Ook al spreken de meeste Zweden goed Engels, er gaat altijd iets verloren in de vertaling.

Verdiep je daarnaast in de cultuur, dit helpt je enorm. Ikzelf heb laatst met veel plezier nog eens het boek The Culture Map van Erin Meyer gelezen. Zij omschrijft heel goed hoe ondernemen, vergaderen en besluitvorming kan mislopen door het gebrek aan in interesse in de cultuur van het land waar je actief wilt zijn!’