Gouden tips zakendoen Verenigd Koninkrijk

Cultuur

  • Wees beleefd

De Brit hecht veel waarde aan sociale conventies en is minder direct dan de Nederlander. Houd daar rekening mee. Kom niet te laat en respecteer hiërarchie. Ook het gebruik van ‘please’ (alstublieft) bij het stellen van een vraag wordt zeer gewaardeerd.

  • Doe aan smalltalk

Kom niet meteen ter zake, maar maak een praatje over bijvoorbeeld het weer of sport. Heb het niet over geld of privézaken.

  • Onderhoud uw netwerk

Investeer in het opbouwen van relaties en onderhoud deze. Realiseer dat dit tijd kost!

  • Interpreteer de Brit op de juiste manier

De Brit is veel minder rechtdoorzee dan Nederlanders, en zegt daardoor niet altijd wat hij of zij echt vindt. ‘That’s nice’ betekent meestal bijvoorbeeld juist dat de Brit niet onder de indruk is. Britten zullen niet snel duidelijk ja of nee zeggen.

  • Bereid gesprekken goed voor

Britten waarderen het enorm als u zich goed kunt uitdrukken in de Engelse taal. Bereid gesprekken daarom goed voor zodat u professioneel overkomt in een gesprek. Maak aantekeningen van opmerkingen of wanneer er vragen worden gesteld.

Ondernemen in het Verenigd Koninkrijk

  • Bezoek het Verenigd Koninkrijk

Om een goed beeld te krijgen van de specifieke markt: breng een bezoek aan een beurs in het Verenigd Koninkrijk. Voor bijna elke sector zijn er meerdere beurzen per jaar, verspreid over heel het Verenigd Koninkrijk. Neem contact op met een van onze sectorspecialisten om advies te krijgen over de voor u relevante beurzen.

  • Zorg voor een Engelstalige website

Als u contact legt met potentiële Britse zakenpartners is het waarschijnlijk dat ze uw bedrijf online zullen opzoeken. Het is daarom van belang een professioneel vertaalde Engelstalige website te hebben die als visitekaartje functioneert voor uw bedrijf.

  • Voor een succesvolle internationale groei heeft u een goede basis nodig in Nederland

Of u nu in de Verenigde Staten, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk wilt groeien: een internationale stap kost een investering van zowel middelen als tijd. Zorg ervoor dat uw bedrijf in Nederland al een goede basis heeft zodat u deze investering kunt doen.

  • De aanhouder wint

Geef niet meteen op als u niet direct resultaat ziet of contacten overhoudt aan uw bezoek aan het Verenigd Koninkrijk. Ga het jaar erop weer naar de beurs of het evenement; u zult zien dat mensen zich u herinneren. Vaak ziet u pas resultaat na meerdere bezoeken.

  • Wees niet ongeduldig bij onderhandelingen

Britten nemen graag de tijd voor onderhandelingen en waarderen het niet als er druk op hen wordt uitgeoefend.

  • Brancheverenigingen

In het Verenigd Koninkrijk is er voor vrijwel elke specifieke branche één of zelfs meerdere brancheverenigingen. Via deze verenigingen kunt u op de hoogte worden gehouden van relevant nieuws, marktrapporten en contactgegevens van leden, vaak uitgesplitst per product. Onze sectorspecialisten helpen u graag bij het vinden van een ingang.

Geografie

  • Het Verenigd Koninkrijk is niet alleen Engeland...

Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit vier aparte landen: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Het wordt gewaardeerd als u deze verschillen kent en begrijpt. Een Schot wordt bijvoorbeeld niet graag een Engelsman genoemd. Ook bij sportwedstrijden is rivaliteit zichtbaar tussen de landen.

  • ... en het Verenigd Koninkrijk is niet alleen Londen

Het Verenigd Koninkrijk is zoveel groter dan alleen maar Londen. Als u wilt beginnen met ondernemen in het Verenigd Koninkrijk, is een andere stad wellicht een beter alternatief, afhankelijk van uw dienst of product. Bestudeer welke regio of stad voor uw bedrijf misschien een betere start kan betekenen. Kijk op onze regio-informatiepagina voor inspiratie.