Inkomensverklaring wijzigt in Visumondersteuningsbrief per 22 mei 2017

Vraagt u een verblijfsvergunning in een ander land aan, dan is er in sommige gevallen een ondersteuningsbrief nodig. Met deze brief van de Nederlandse ambassade laat u zien dat u de Nederlandse nationaliteit bezit en wat uw inkomen is. U kunt dit document in persoon of per post aanvragen. Aan het aanvragen van een ondersteuningsbrief zijn kosten verbonden.

Vanaf 22 mei 2017 verandert de procedure voor de aanvraag van een inkomensverklaring. In de nieuwe situatie wordt niet meer de handtekening gelegaliseerd onder een door u zelf opgestelde inkomensverklaring, maar verstrekt de Nederlandse ambassade een zogenaamde ‘visum ondersteuningsbrief’ ten behoeve van het aanvragen van een verblijfsvergunning bij de Thaise autoriteiten’.

In deze brief bevestigt de ambassade dat u verklaart een maandelijks inkomen uit Nederland te ontvangen en dat het in de brief genoemde (netto) bedrag is aangetoond door overlegging van bewijsstukken.

Hoe kunt u de ondersteuningsbrief op twee manieren verkrijgen:

  • In persoon bij de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade (uitsluitend na het online maken van een afspraak). U dient mee te nemen:
    • Uw identiteitsbewijs
    • Het ingevulde aanvraagformulier
    • Alle relevante bewijsstukken

Na het overleggen van het ingevulde aanvraagformulier, de hieronder genoemde documenten en betaling van de actuele tegenwaarde van EUR 50 in Thai Baht wordt de visumondersteuningsbrief opgesteld en verstrekt.

  • Schriftelijk per post. U dient mee te sturen:
    • Kopie van uw paspoort
    • Het ingevulde aanvraagformulier
    • Alle relevante bewijsstukken
    • 2000 Thai Baht contant bijgesloten, òf bewijs van bankoverschrijving

Bewijsstukken kunnen onder meer zijn:

  • Pensioenoverzicht
  • Loonstroken en/of jaaropgave werkgever
  • Bewijs van betaling en/of jaaropgave van uitkerende instantie
  • Jaaropgave Belastingdienst
  • Bankafschriften

Procedure voor het indienen van een schriftelijke aanvraag:

Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst geretourneerd.          

Bij een schriftelijk aanvraag dient u de volgende documenten op te sturen:

  • Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
  • Kopie van uw paspoort.
  • Alle relevante financiële bewijsstukken
  • THB 2000 in kontanten (U ontvangt wisselgeld en een kassabon)
  • Of een print van uw overschrijving van 50 euro naar de bankrekening in Den Haag onder vermelding van uw initialen en achternaam + ZMA Bangkok:

    Beneficiary name: Ministerie van Buitenlandse Zaken Betreft RSO-AZI
    Beneficiary Bank: ING Bank N.V. te Amsterdam
    Bank account number: NL93INGB0705454029
    BIC: INGBNL2A
     
  • Een aan uzelf geadresseerde retourenvelop waarop u zelf de benodigde postzegel(s) plakt.
     
  • De schriftelijke aanvraag dient te worden opgestuurd naar het volgende adres:
    15 Soi Ton Son
    Lumphini, Pathumwan
    Bangkok 10330

NB. Onvolledige aanvragen worden niet in behandeling genomen. In de bijlage treft u het aanvraagformulier aan alsmede een Q&A  met veel gestelde vragen en antwoorden aan over de visum ondersteuningsbrief.