Checklist emigreren: 5 zaken die u met de overheid moet regelen voor uw vertrek naar het buitenland
Verhuist u binnenkort voor langere tijd naar het buitenland? Ga dan na wat u kort voor uw vertrek nog kunt regelen in Nederland. Dat kan u tijd, geld en moeite besparen. Of het is zelfs onmogelijk om het alsnog vanuit het buitenland te regelen.
DigiD app activeren
Heeft u een DigiD? Bij veel organisaties kunt u niet meer inloggen met alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord. U moet dan inloggen met de DigiD app of de DigiD sms-controle. Om de DigiD app te kunnen gebruiken, moet u hem downloaden en daarna eenmalig activeren. Alleen met een geactiveerde DigiD app kunt u vanuit het buitenland sms-controle toevoegen aan uw DigiD.
DigiD app downloaden
DigiD app activeren
DigiD aanvragen
Heeft u geen DigiD? Vraag deze dan eerst online aan. U heeft een DigiD nodig om zaken te regelen met de Nederlandse overheid, zorginstellingen en pensioenfondsen. Ook vanuit het buitenland. Voor het aanvragen van een DigiD heeft u uw burgerservicenummer (BSN) nodig.
U kunt een DigiD het beste aanvragen voordat u vertrekt naar het buitenland. Na uw aanvraag krijgt u binnen 3 werkdagen een brief met een code waarmee u uw DigiD kunt activeren. Doet u de aanvraag pas in het buitenland? Dan moet u de brief met activeringscode persoonlijk ophalen bij een balie. Let op: niet elk land heeft een balie.
Vraag een DigiD aan voordat u zich uitschrijft bij de gemeente.
Gaat u in een jaar tijd langer dan 8 maanden buiten Nederland wonen? Schrijf u dan uit bij de gemeente waar u in Nederland woont. Doe dit vanaf 5 dagen vóór uw vertrek. Vraag bij uw gemeente na hoe u dit kunt doen. Dit verschilt per gemeente. Als u zich uitschrijft komen uw gegevens automatisch in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) te staan. De gemeente geeft uw nieuwe adres door aan andere overheidsorganisaties.
Tip: vraag bij het uitschrijven om een bewijs van uitschrijving. U heeft dit bewijs mogelijk nodig om u in te schrijven buiten Nederland.
Heeft u een paspoort of identiteitskaart nodig voor uw verhuizing? Of verloopt uw huidige document binnenkort? Vraag dan een (nieuw) paspoort of (nieuwe) identiteitskaart aan bij de gemeente waar u woont. Dit kunt u het beste vóór uw vertrek doen. Buiten Nederland kost het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart vaak meer tijd, geld en moeite. U moet dan mogelijk verder reizen om het te regelen.
U kunt een paspoort of identiteitskaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw document aanvragen.
Na uw aanvraag in Nederland kunt u uw paspoort of identiteitsbewijs meestal binnen 5 werkdagen ophalen bij de gemeente. Heeft u het document eerder nodig? Vraag dan bij uw gemeente na of een spoedaanvraag mogelijk is en wat de extra kosten zijn.
Heeft u een Nederlands rijbewijs? Controleer dan of uw rijbewijs geldig is in het land waar u naartoe verhuist. Het hangt af van het land waar u gaat wonen of u uw Nederlandse rijbewijs kunt verlengen. In sommige landen is verlengen niet mogelijk. U moet uw Nederlandse rijbewijs dan omwisselen voor een rijbewijs van het land waar u naartoe verhuist.
Rijbewijs verlengen in het buitenland?
Verloopt uw rijbewijs binnenkort? Vernieuw uw rijbewijs dan vóór uw vertrek. Dit doet u bij de Nederlandse gemeente waar u woont. Na 5 werkdagen is uw rijbewijs klaar. Heeft u het document eerder nodig? Vraag dan bij uw gemeente na of een spoedaanvraag mogelijk is en wat de extra kosten zijn.
Als u uw rijbewijs vernieuwt, moet u het oude rijbewijs inleveren bij de gemeente. U mag uw oude rijbewijs niet houden.
Als u gaat werken of studeren buiten Nederland heeft u mogelijk een gelegaliseerd diploma nodig. Of een ander gelegaliseerd opleidingsdocument, bijvoorbeeld uw cijferlijst. Zo is ook in het buitenland duidelijk dat uw opleidingsdocumenten echt en erkend zijn. Voor de meeste opleidingen regelt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de legalisatie van het document. Dit kost geld.
Voor het legaliseren gaat u naar een DUO-balie in Groningen of Utrecht (Utrecht is momenteel niet mogelijk). Of u regelt het via aangetekende post. Kiest u voor legalisatie per post? Dan moet u ook het originele document meesturen. U krijgt het gelegaliseerde document dan terug binnen 3 weken na ontvangst van uw betaling.
Daarna moet u de legalisatie definitief maken. Dit regelt u bij een rechtbank of bij het Consulair Dienstencentrum in Den Haag. Dit kost ook geld.