Do's en don'ts bij zakendoen in Canada

De rol die Canada speelde in de bevrijding van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog vormt nog altijd de basis van een goede en solide verstandhouding met Nederland. De bilaterale relatie is sindsdien open en vriendschappelijk. Nederland beschikt over een uitstekend imago in Canada. Onze producten en diensten staan over het algemeen voor 'state-of-the-art', hightech, kwaliteit en betrouwbaarheid.

Canada is een regenboognatie van winnaars, een multiculturele samenleving waar immigranten zoals Europeanen, Latino’s, Aziaten in harmonie met elkaar leven en een belangrijke economische impuls geven voor het zakendoen met verschillende internationale markten. Canadezen zijn belangstellend, beleefd, open en prettige gesprekspartners. Diverse bezoeken aan Canada en proactief netwerk onderhoud komt de relatie met een (potentiële) zakenpartner ten goede.

Waar moet je nog meer op letten bij het ondernemen in Canada? De belangrijkste punten hebben we per onderwerp hieronder voor u opgesomd.

Zakelijke bezoeken

  • Bezoek de Nederlandse ambassade en consulaten-generaal, zorg dat je bekend wordt en waardevolle contacten aangereikt krijgt.
  • Afspraken met potentiële klanten dienen minimaal drie weken van tevoren te worden gepland. 
  • Wees op tijd bij afspraken. Canadezen zijn punctueel, net als Nederlanders.
  • Investeer in persoonlijke relaties en heb vertrouwen.
  • Bezoek Canada geregeld om te slagen.

Communicatie

  • Spreek je gesprekpartner gerust aan met de voornaam.
  • Wees niet te direct, dat is voor Canadezen al snel drammerig en onsympathiek.
  • Gebruik de goede relatie tussen Canada en Nederland die vooral na WOII is opgebouwd.
  • ‘Small talk’ over bekende Canadese sporten (zoals baseball en/ of ijshockey) doet het vaak goed en breekt het ijs.
  • Zorg dat je je brochures en websites correct vertaalt in het Engels en/of Frans.
  • Vermijd het praten over mislukkingen in presentaties of pitches.
  • De communicatie in Canada, vooral per e-mail, wordt gemiddeld als traag ervaren vergeleken met Nederland. Heb geduld, en stuur pas na minimaal een week wachten op antwoord een reminder.

Netwerken en afbakening

  • Canada is groot. Beschouw het land niet als één markt, maar als deelmarkt per provincie. Focus je daarom eerst op de meest relevante provincie voor jouw bedrijf.
  • Ga netwerken in een afgebakend gebied; nieuwe projecten worden eerst in een netwerk bekend gemaakt.
  • Zoek lokale partners en vraag hulp aan RVO.nl (voor bijvoorbeeld een zakenpartnerscan) en aan de ambassade of een van de consulaten in Canada.
  • Neem deel aan vakbeurzen, conferenties, missies en lezingen als eerste kennismaking met de markt. Neem contact op met de ambassade of een van de consulaten om na te gaan of er dit jaar relevante evenementen in de planning staan.
  • Wacht niet tot een tender in de krant verschijnt, wees proactief.

Verloop van zakendoen in Canada

  • Houd rekening met productaansprakelijkheidrisico’s.
  • Zorg voor voldoende verzekering.
  • De Canadezen zijn meer gericht op de korte termijn, dan op de lange termijn. In Canada wil men snel resultaat zien.
  • Geef niet op: vaak zijn Nederlandse/Europese technieken (zoals op het gebied van watermanagement, afvalverwerking, bodemsanering en duurzame energie) verder ontwikkeld dan hier in Canada.
  • Gaat ondernemen in Canada naar wens? Gebruik Canada dan als opstap voor de Amerikaanse markt.

Overig

  • Zeg niet USA als je Canada bedoelt.
  • Interesse in Québec? Zorg dan voor een goede tweetalige website in het Engels en Frans.
  • Canada kent seizoenen met extreme warmte of extreme koude. Check de weersverwachting voordat u op bezoek komt en wees voorbereid.
  • In de winter is het normaal om de natte schoenen of laarzen in de garderobe achter te laten en een tweede paar droge schoenen bij u te hebben.
  • Het geven van geschenken is geen gewoonte. Maar met Kerstmis en bij het afsluiten van een contract wordt dit zeer gewaardeerd.