Veelgestelde vragen coronavirus en (terug)reizen naar Nederland

Wat moet ik doen?

Over bijzondere bijstand buitenland

Kosten

Registratie

Terugvlucht

 (Dubbele) nationaliteit

Buitenlandse partners

Ik mag het land niet uit, maar wil terug naar Nederland. Wat moet ik doen?

Ga naar www.bijzonderebijstandbuitenland.nl en registreer u op onze website.

Wij gaan samen met de luchtvaartmaatschappijen, de reisbranche en verzekeraars aan de slag om ons in te zetten voor een veilige terugkeer naar Nederland. Dat geldt voor Nederlandse reizigers en studenten, en niet voor mensen die (semi-)permanent in het buitenland wonen.

Komt u er niet zelf uit op de website? Bel dan 24 uur per dag, 7 dagen in de week naar +31 247 247 247. Houd rekening met langere wachttijden.

Is vertrek nog niet mogelijk? Zorg dan voor een veilig onderkomen, eventueel in overleg met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Mochten zij u niet kunnen helpen, bel dan het centrale 24/7 telefoonnummer van het contactcenter van Buitenlandse Zaken: +31 247 247 247

Ik zit in het buitenland en wil terug naar Nederland. Wat moet ik doen?

In veel landen worden vluchten geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Dit betekent echter niet dat alle reizen onmogelijk zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat reizen over land nog toegestaan is, of dat u kunt vliegen vanaf een ander vliegveld of een andere bestemming in Europa. We raden u aan om goed te kijken naar alle mogelijke transportmogelijkheden om terug te keren. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en gebruik de geboden opties.

Ik zit in het buitenland en maak mij zorgen over het coronavirus. Wat moet ik doen?

We raden u aan om de ontwikkelingen rondom het coronavirus goed in de gaten houden en de instructies van de lokale autoriteiten te volgen.

In sommige landen worden de grenzen tijdelijk gesloten. Het advies is daarom om na te gaan of uw verblijf in het buitenland noodzakelijk is en of er (nog) mogelijkheden zijn om naar huis te gaan. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en gebruik de geboden opties.

Heeft u specifieke vragen over het coronavirus? U kunt dan terecht bij het publieksinformatienummer 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 22:00 uur).

Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351.

Wat is ‘bijzondere bijstand buitenland’?

Dit initiatief is een samenwerking van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid om een gezamenlijke aanpak te coördineren voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

In samenwerking met de ‘gezamenlijk Nederlandse alarmcentrales’ en luchtvaartmaatschappijen zetten wij ons in om Nederlandse reizigers hulp te bieden bij een veilige terugkeer naar Nederland of – waar dat niet mogelijk is – te helpen om een veilig verblijf in het buitenland mogelijk te maken.

Ambassades zetten zich – waar dat nodig is – in om landingsrechten voor commerciële vluchten zeker te stellen voor reisorganisaties en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen om uitvoering te kunnen geven aan terugkeervluchten.

Hoe lang blijft deze regeling van kracht?

Vooralsnog tot eind april 2020.

Ik ben in het buitenland. Moet ik nu verplicht terug naar Nederland?

Nee, dat is niet het geval. Wel raden we u aan om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Download de BZ Reisapp en houd het reisadvies in de gaten.

In sommige landen worden de grenzen tijdelijk gesloten. Het advies is dan ook wereldwijd om na te gaan of uw verblijf in het buitenland noodzakelijk is en of er (nog) mogelijkheden zijn om naar huis te gaan. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Ik woon al lang in het buitenland. Kan ik mij ook registreren op de website?

Nee. De inzet van de rijksoverheid is gericht op Nederlandse reizigers. Voor Nederlanders die duurzaam in het buitenland verblijven geldt dat zij in beginsel hun verblijf in het buitenland kunnen voortzetten met respect voor de maatregelen van het land waar zij verblijven.

Heb ik recht op een gratis vliegticket?

Nee. Als reiziger heeft u een eigen verantwoordelijkheid voor uw reis en onderdak. Als u gebruik wilt maken van ‘bijzondere bijstand buitenland’ dan zult u een eigen financiële bijdrage moeten leveren, van respectievelijk ‘binnen-Europa’ (300 euro) en ‘buiten-Europa’ (900 euro).

Voor landen die grenzen aan Europa geldt ook een eigen bijdrage van 300 euro, dat zijn:

  • Albanië
  • Algerije
  • Armenië
  • Azerbeidzjan
  • Bosnië en Herzegovina
  • Egypte
  • Georgië
  • IJsland
  • Kosovo
  • Libië
  • Liechtenstein
  • Marokko
  • Moldavië
  • Montenegro
  • Noord-Macedonië
  • Noorwegen
  • Oekraïne
  • Rusland
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije

Extra noodzakelijk verblijf in het buitenland komt in principe voor eigen rekening als u geen aanspraak kunt maken op ANVR regeling of verzekeringsdekking.

Zit ik door registratie vast aan de betaling van de eigen bijdrage van EUR 300 / 900?

Nee, dat is niet het geval. Pas wanneer u gebruik maakt van een vlucht in het kader van ‘Bijzondere Bijstand Buitenland’ bent u de vaste eigen bijdrage verschuldigd (300 euro ‘binnen Europa’ en 900 euro ‘buiten-Europa’). Deze bijdrage wordt achteraf via incasso verrekend. We adviseren u daarom – ook na registratie – te blijven zoeken naar mogelijkheden om zelfstandig naar huis te gaan. Onze inzet is om alle Nederlandse reizigers snel naar huis te laten keren, maar we kunnen geen garanties bieden.

Voor landen die grenzen aan Europa geldt ook een eigen bijdrage van 300 euro. Dat zijn:

  • Albanië
  • Algerije
  • Armenië
  • Azerbeidzjan
  • Bosnië en Herzegovina
  • Egypte
  • Georgië
  • IJsland
  • Kosovo
  • Libië
  • Liechtenstein
  • Marokko
  • Moldavië
  • Montenegro
  • Noord-Macedonië
  • Noorwegen
  • Oekraïne
  • Rusland
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije

Al uw verdere vragen over betaling en betalingsregelingen kunt u stellen zodra er contact met u wordt opgenomen.

Ik heb meerdere reisgenoten. Betaal ik de eigen bijdrage voor iedereen of kunnen zij apart betalen?

Met de registratie geeft u als ‘hoofdaanmelder’ financieel akkoord voor afschrijving van de eigen bijdrage voor alle reisgenoten die u heeft aangemeld.

Als u de voorkeur heeft dat deze bijdrage apart wordt afgeschreven, dient u alle reisgenoten apart te registreren (inclusief hun bankgegevens).

Ik ben net op eigen gelegenheid teruggekomen uit het buitenland. Heb ik nu recht op een vergoeding?

Nee. Nederlandse reizigers hebben een eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen reis, onderdak en om voor alternatieve reisprogramma’s te zorgen. De regeling ‘Bijzondere Bijstand Buitenland’ is bedoeld voor reizigers die niet zelfstandig in staat zijn om terug te keren. Ook moeten de reizigers die gebruik maken van de regeling een eigen bijdrage betalen, die achteraf wordt verrekend (300 euro ‘binnen Europa’ en 900 euro ‘buiten-Europa’).

Wat is een ‘veilig verblijf’ als terugkeer nog niet aan de orde is, wie betaalt dat?

Als terugkeer tijdelijk niet mogelijk is bent u zelf verantwoordelijk voor veilig verblijf. Dat betekent dat u gebruik maakt van onderdak in het land waar u verblijft.

Indien dat aan de orde is zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om te ondersteunen bij voortgezet veilig verblijf in het land in kwestie totdat veilige terugkeer naar Nederland wel weer mogelijk is. Ga hiervoor naar www.nederlandwereldwijd.nl

Noodzakelijk verblijf in het buitenland komt voor eigen rekening. Heeft u een reisverzekering? Neem contact op met uw reisverzekeraar.

Ik heb mij geregistreerd op de website. Hoe lang moet ik nu wachten tot ik naar huis kan?

U heeft u geregistreerd via bijzonderebijstandbuitenland.nl. We proberen u zo snel mogelijk te helpen. Afhankelijk van de lokale situatie kan het soms langer duren voordat u thuis bent. Ook moet rekening worden gehouden met het scenario dat het de komende tijd niet mogelijk is om op korte termijn veilige terugkeer naar Nederland te organiseren.

Indien terugkeer nog niet mogelijk is, zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om te ondersteunen bij voortgezet veilig verblijf in het land in kwestie totdat veilige terugkeer naar Nederland wel weer mogelijk is.

Waarom moet ik mij nu opnieuw registreren terwijl ik dat net bij de ambassade heb gedaan via de BZ-informatieservice? Wat is het verschil?

Bijzondere Bijstand Buitenland is bedoeld om Nederlanders die in het buitenland gestrand zijn vanwege de coronacrisis, te helpen en naar huis te krijgen. Bent u op dit moment gestrand en wilt u terug naar Nederland? Registreert u zich dan hier.

Door u aan te melden voor de informatieservice krijgt u een e-mail bij een aanpassing van het reisadvies, krijgt u sms bij een (dreigende) crisis, weet dat ambassade dat u in het land bent en kan u extra informatie ontvangen van de ambassade, bijvoorbeeld over consulaire dienstverlening.

Ik heb een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) gekregen en wil daarmee naar Nederland reizen. Kan ik mij ook registreren?

Nee. Voorwaarde is dat u ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente of een geldig Nederlandse verblijfsvergunning heeft. Een mvv is geen verblijfsvergunning. U kunt de inforatie op onze website: Coronavirus: visas voor Nederland raadplegen voor overige vragen omtrent uw mvv en maatregelen door Covid-19.

Wat gebeurt er als het vliegveld gesloten is in een bepaald land?

Nederland zet waar nodig het wereldwijde diplomatieke netwerk in om landingsrechten te verkrijgen voor vliegtuigen waar Nederlanders op willen terugkeren. Is vertrek nog niet mogelijk? Zorg dan voor een veilig onderkomen, eventueel in overleg met uw reisorganisatie.

Gaat er ook een vlucht als het maar om een klein aantal gestrande reizigers gaat?

Onze inzet is om alle Nederlandse reizigers snel naar huis te laten keren. Wij doen ons uiterste best, maar wij kunnen geen garanties bieden. Indien terugkeer tijdelijk niet mogelijk is, zullen de ‘gezamenlijke Nederlandse alarmcentrales’ of vervoerders in urgente gevallen het noodzakelijke organiseren voor ‘voortgezet veilig verblijf’ totdat veilige terugkeer naar Nederland mogelijk is. Registreer u daarvoor op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Gaat het om extra vluchten of ook om (reguliere) lijnvluchten?

In eerste instantie zullen Nederlandse reizigers terugkeren op reguliere lijnvluchten. Waar nodig kunnen extra vluchten worden ingezet door luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Deze vluchten zijn geen ‘gratis’ evacuatievluchten, de reiziger zal een vaste eigen bijdrage moeten leveren (300 euro ‘binnen Europa’ en 900 euro ‘buiten-Europa’), deze bijdrage wordt achteraf via incasso verrekend.

Kunnen mensen die ziek zijn mee met een vlucht?

Passagiers die duidelijke ziekteverschijnselen vertonen tijdens check-in of boarding, worden verwezen naar de medische dienst van het vliegveld voor een ‘fit-to-fly certificaat. Dit is conform de normale regelgeving van luchtvaartmaatschappijen. De uiteindelijke beslissing om een passagier aan boord te laten ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Worden mensen getest op Corona voordat ze op de vlucht mogen?

Passagiers die duidelijke ziekteverschijnselen vertonen tijdens check-in of boarding, worden verwezen naar de medische dienst van het vliegveld voor een ‘fit-to-fly certificaat’. Dit is conform de normale regelgeving van luchtvaartmaatschappijen. De uiteindelijke beslissing om een passagier aan boord te laten ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Besmettingsgevaar aan boord van een vliegtuig is hetzelfde als op andere plekken. Een vliegtuig wordt steeds voorzien van verse lucht van buiten. Er zijn hoge standaarden en extra maatregelen voor onderhoud en hygiëne aan boord.

Mocht een passagier onverwacht ziekteverschijnselen vertonen tijdens de vlucht dan zijn er zogenaamde Coronakits aan boord. Deze bevatten persoonlijk beschermingsmaterialen voor alle passagiers en personeel en ook materialen om de geïnfecteerde passagier te isoleren.

Worden mensen getest op besmetting met het coronavirus bij aankomst?

Nee, bij aankomst worden reizigers niet gecontroleerd op het coronavirus. Luchthavens zijn wel alert op reizigers met koorts en klachten aan de luchtwegen. Zeker wanneer die persoon in de afgelopen veertien dagen in een regio geweest waar veel mensen besmet zijn met het coronavirus. Luchthavens staan hierover in nauw contact met het RIVM en GGD en volgt hun adviezen op. Samen met hen houden luchthavens de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en neemt men gepaste actie indien nodig.

Ik heb een dubbele nationaliteit. Kan ik ook gebruik maken van de regeling ‘bijzondere bijstand buitenland’?

Ja. Als u beschikt over de Nederlandse nationaliteit staan we ook voor u dag en nacht klaar om een passende oplossing te vinden voor uw situatie.

Houd er wel rekening mee dat sommige landen geen dubbele nationaliteit erkennen, wat van invloed kan zijn op de verlening van consulaire bijstand of de mate waarin die kan worden geboden.

Als er plaatsen aan boord over zijn, kunnen dan ook mensen met een andere nationaliteit mee?

Deze regeling is primair gericht op Nederlandse reizigers die gestrand zijn in het buitenland en terug willen naar Nederland. Mochten er eventueel plekken over zijn in het vliegtuig, dan kan het zijn dat stoelen ook aan (eveneens betalende) niet-Nederlandse reizigers worden aangeboden, bijvoorbeeld EU-burgers.

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel een verblijfsvergunning in Nederland. Kan ik mij ook registreren?

Ja, op voorwaarde dat u staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente en/of een geldige Nederlandse verblijfsvergunning heeft. Ook moet u voldoen aan de eigen bijdrage. Ga naar www.bijzonderebijstandbuitenland.nl en registreer u. Wij gaan samen met de luchtvaartmaatschappijen, de reisbranche en verzekeraars aan de slag om ons in te zetten voor een veilige terugkeer naar Nederland.

Ik heb de Nederlandse nationaliteit en woon in een van de Caribische delen van het Koninkrijk. Is het mogelijk om daarnaartoe gebracht te worden?

De Nederlandse reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen spannen zich maximaal in om geen Nederlandse reizigers ‘achter’ te laten en zorg te dragen voor maximaal gebruik van hun beschikbare capaciteit om Nederlandse reizigers thuis te brengen. Het uitgangspunt is dat hiervoor reguliere lijnvluchten worden gebruikt. Dat geldt ook de Caribische Koninkrijksdelen.

Indien terugkeer nog niet mogelijk is, zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om te ondersteunen bij voortgezet veilig verblijf in het land in kwestie totdat veilige terugkeer naar de Caribische delen van het Koninkrijk wel weer mogelijk is. Ga hiervoor naar www.nederlandwereldwijd.nl.

Ik wil terug naar Nederland. Kan mijn buitenlandse partner ook mee?

Ja. Het gezamenlijke initiatief ‘bijzondere bijstand buitenland’is voor Nederlandse reizigers, inclusief partners en/of gezinsleden. Geef dit wel aan in het formulier. De eigen bijdrage wordt per persoon berekend.

De EU heeft inreisbeperkingen ingevoerd. Kan mijn buitenlandse partner nu nog wel met mij meereizen?

Ja. Op donderdag 19 maart zijn reisrestricties ingevoerd voor niet-essentiële reizen voor derdelanders naar de EU-lidstaten, de Schengenlidstaten en het Verenigd Koninkrijk. De familieleden van EU-burgers zijn echter uitgesloten van deze reisrestricties. Op Nederlandenu.nl vindt u de uitzonderingcategorieën.