Coronavirus - veelgestelde vragen Nederlanders in het buitenland

Ik zit nu in het buitenland. Wat moet ik doen?

Oranje reisadvies

Reizen binnen Europa

Terugreizen uit hoogrisicogebied

Reizen naar Nederland

Eerdere registratie via Bijzondere Bijstand Buitenland

Ik ben in het buitenland. Moet ik verplicht terug naar Nederland?

Nee, dat hoeft niet. Wel raden we u aan de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Veel landen nemen maatregelen die gevolgen kunnen hebben voor vertrek uit dat land. Download de BZ Reisapp en houd het reisadvies in de gaten.

In sommige landen zijn de grenzen tijdelijk gesloten. Het advies is om na te gaan of uw verblijf in het buitenland noodzakelijk is en of er mogelijkheden zijn om naar huis te gaan. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en maak gebruik van de vertrekmogelijkheden die er zijn.

Kunt u voorlopig niet vertrekken, zorg dan voor een onderkomen, eventueel in overleg met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Maak gebruik van de geboden opties.

Heeft u hulp nodig? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur, 7 dagen per week)

Ik zit vast in het buitenland en kom niet meer weg, wat moet ik doen?

Het is belangrijk dat u de ontwikkelingen goed in de gaten houdt. In veel landen zijn vluchten geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Maar dit betekent niet dat alle reizen onmogelijk zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat reizen over land toegestaan is, of dat u kunt vliegen vanaf een ander vliegveld of een andere bestemming.

We raden u aan om goed te kijken naar alle mogelijke transportmogelijkheden om terug te keren. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en gebruik de geboden opties. Langzaamaan beginnen luchtvaartmaatschappijen weer te vliegen op bepaalde bestemmingen.

* Op de hoogte blijven

Om op de hoogte te blijven van actuele informatie ter plaatse kunt u zich aanmelden bij de Informatieservice van Buitenlandse Zaken. Kies op de website van de informatieservice voor ‘aanmelden + registratie bij ambassade’.

Ook kunt u via de media (tv, radio, krant, etc.) geïnformeerd blijven over de situatie in een land en eventuele vertrekmogelijkheden. De Nederlandse ambassades communiceren via Facebook, Twitter en de Informatieservice over de (beperkende) maatregelen.

Heeft u hulp nodig? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week).

Ik zit in het buitenland en maak mij zorgen over het coronavirus. Wat moet ik doen?

We raden u aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus goed in de gaten houden en de instructies van de lokale autoriteiten te volgen.

In sommige landen zijn de grenzen tijdelijk gesloten. Het advies is daarom om na te gaan of uw verblijf in het buitenland noodzakelijk is en of mogelijkheden zijn om naar huis te gaan. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en gebruik de geboden opties.

Heeft u specifieke vragen over het coronavirus? U kunt dan terecht bij het publieksinformatienummer 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 22:00 uur).

Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351.

Ik zit vast in het buitenland en mijn medicijnen raken op, hoe kan ik aan nieuwe medicijnen komen?

Als uw medicijnen dreigen op te raken, raadpleeg dan zelf een lokale arts of apotheek.

Ook kunt u aan uw Nederlandse huisarts een medische verklaring vragen met daarin duidelijk de samenstelling van uw medicijnen. Met deze verklaring kunt u bij een apotheek of ziekenhuis ter plaatse medicijnen krijgen.

Is het merk of de samenstelling van uw medicijn anders dan het medicijn dat beschikbaar is in het land waar u verblijft? Neem opnieuw contact op met uw huisarts en vraag of het beschikbare medicijn in uw geval voldoet.

* Ambassade heeft geen medicijnen

Het ministerie van Buitenlandse Zaken en de ambassade kunnen u hierbij niet helpen en beschikken niet over medicijnen.

* Medicijnen laten opsturen

Als u de mogelijkheid heeft medicijnen vanuit Nederland te laten versturen, dan kunt u gebruik maken van reguliere koeriersdiensten zoals DHL. Het luchtvrachtverkeer vindt gewoon plaats. Houd in dat geval rekening met verzendtijd en -kosten; beide kunnen oplopen als u buiten de stad verblijft.

Wie regelt mijn onderdak als terugkeer nog niet aan de orde is, wie betaalt dat?

Als terugkeer tijdelijk niet mogelijk is, bent u zelf verantwoordelijk voor het vinden van een onderkomen. Dat betekent dat u gebruik maakt van onderdak in het land waar u verblijft. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw reisorganisatie en/of reisverzekering. Vraag of zij passend verblijf hebben.

Kunt u niet terug naar Nederland en kunt u geen onderdak vinden? Dan kijkt de Nederlandse ambassade naar mogelijkheden om u te ondersteunen bij het vinden van onderdak, totdat veilige terugkeer naar Nederland weer mogelijk is.

Noodzakelijk verblijf in het buitenland komt voor eigen rekening. Heeft u een reisverzekering? Neem contact op met uw reisverzekeraar.

Gaat Buitenlandse Zaken mensen terughalen die niet meer weg kunnen?

Als u geregistreerd bent via de website van Bijzondere Bijstand Buitenland, dan wordt u gebeld als er nog een vlucht vertrekt uit het land waar u voor ingeschreven staat. Heeft u zich niet geregistreerd via de website van Bijzonder Bijstand Buitenland? Houd dan ook de beschikbaar komende commerciële mogelijkheden in de gaten.

Maak altijd gebruik van andere mogelijkheden voor vertrek als u weg wilt. Schrijf u ook in bij de BZ Informatieservice. De ambassade stuurt via de Informatieservice berichten als er commerciële vluchten of EU-repatriëringsvluchten zijn gepland. Neem voor vragen over eerdere boekingen contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Welke rechten heeft u?

Welke rechten heeft u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dit hangt af van wat u precies heeft geboekt: een pakketreis, een los ticket of een losse accommodatie. Lees meer over uw reisrechten bij het coronavirus op de website van ACM ConsuWijzer.

U bent in het buitenland en u heeft hulp of informatie nodig?

Neem dan contact op met uw reisverzekeraar of met het ministerie van Buitenlandse Zaken:

  • Telefonisch via +31 247 247 247 of via het nummer van de Nederlandse ambassade in het land waar u verblijft
  • Whatsapp  +316 8238 7796
  • Via Twitter op @24/7BZ

Volg de sociale media van de Nederlandse ambassades in het buitenland (vooral Facebook en Twitter).

Hoe kunt u op de hoogte blijven?

Per land communiceren ambassades over de beperkende maatregelen in het buitenland, bijvoorbeeld op hun sociale media.

Verblijft u in het buitenland? Meld u dan aan bij de Informatieservice van Buitenlandse Zaken. Kies op de website van de informatieservice voor ‘aanmelden + registratie bij ambassade’, dan wordt u op de hoogte gehouden van de situatie ter plaatse.

Kan ik nog wel reizen?

Reis alleen naar het buitenland indien noodzakelijk. Landen hebben ingrijpende maatregelen genomen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Nieuwe maatregelen zijn niet uit te sluiten, en de situatie kan snel veranderen. Deze maatregelen hebben vergaande gevolgen voor reizigers.

Waarom geldt de kleurcode oranje voor de hele wereld?

Alle landen wereldwijd (ook de EU-landen) hebben ingrijpende maatregelen genomen om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Dit heeft vergaande gevolgen voor reizigers. Daarom adviseert Buitenlandse Zaken Nederlanders om niet naar het buitenland te reizen tenzij het noodzakelijk is: kleurcode oranje. Vakantiereizen naar het buitenland worden afgeraden.

Wat zijn ‘noodzakelijke’ reizen?

U moet zelf de afweging maken of een reis noodzakelijk is. Iedereen met reisplannen wordt geadviseerd hier goed over na te denken. Vakantiereizen vallen onder niet-noodzakelijke reizen en worden afgeraden.

Vrachtvervoer en overig professioneel transport geldt nadrukkelijk wel als ‘noodzakelijk verkeer’. Het reisadvies geldt dus niet voor de transportsector en het goederenvervoer.

Kan ik op vakantie naar het buitenland?

In sommige landen worden, net als in Nederland, de maatregelen langzaam versoepeld. Maar op dit moment geldt nog steeds minimaal een oranje reisadvies voor de hele wereld. Dit betekent dat afgeraden wordt naar het buitenland te reizen (ook naar landen in Europa), behalve als het echt noodzakelijk is. Vakantiereizen vallen niet onder noodzakelijke reizen en worden om die reden afgeraden. De komende tijd wordt hier geen verandering in verwacht. Houd het reisadvies in de gaten. Als de situatie verandert wordt dit aangepast.

Wat betekent een oranje reisadvies voor zakenreizen?

Advies aan zakenreizigers is om goed te overwegen of een zakenreis op dit moment echt noodzakelijk is.

Vrachtvervoer en overig professioneel transport geldt nadrukkelijk wel als ‘noodzakelijk verkeer’. Het reisadvies geldt dus niet voor de transportsector en het goederenvervoer.

Wat betekent code oranje voor de specifieke reisadviezen per land?

Als het gaat om Corona is de kleurcode van de kaart (oranje of rood) leidend. Voor veiligheidsrisico’s – anders dan die met Corona samenhangen- kunt u in het specifieke reisadvies de rubriek Veiligheidsrisico’s bekijken.

Wat is de Schengenzone?

Nederland vormt samen met 25 Europese landen de Schengenzone. De Schengenlanden hebben gezamenlijke afspraken over toegang tot deze Schengenzone.

Kan ik binnen en buiten de Schengenzone nog reizen?

Het advies om alleen noodzakelijke reizen te maken, geldt voor de hele wereld, Dit is inclusief Schengenlanden. Dus ook een reis met de auto naar bijvoorbeeld Duitsland en België wordt afgeraden. Veel landen hebben de grenzen gesloten voor binnenkomend verkeer dat niet noodzakelijk is, zoals vakantiereizen.

Hoe weet ik dat ik vanuit een hoogrisicogebied terugreis?

De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. Vertrekt u vanaf een vliegveld in een van de genoemde landen of gebieden? Dan moet u voor vertrek de verplichte gezondheidsverklaring invullen en na aankomst 2 weken in thuisquarantaine (zie ook ‘Welke maatregelen gelden voor mij als ik vanuit een hoogrisicogebied terugvlieg?).

Welke maatregelen gelden voor mij als ik vanuit een hoogrisicogebied terugvlieg?

Voor inkomende passagiers vanuit hoogrisicogebieden gelden de volgende maatregelen:

  • U bent verplicht om voor vertrek een gezondheidsverklaring in te vullen.
  • Passagiers wordt dringend geadviseerd om na aankomst 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.

EU-burgers mogen alleen naar Europa (alle EU-lidstaten, Schengenlanden en het Verenigd Koninkrijk) terugreizen als hun reis noodzakelijk is. Voor niet-noodzakelijke reizen geldt een inreisverbod tot 15 juni 2020.

Het kabinet heeft deze maatregelen genomen om de instroom te beperken van mensen die mogelijk met COVID-19 zijn besmet en om passagiers en bemanning te beschermen tijdens vluchten.

Hoe werkt de gezondheidsverklaring die ik moet invullen voordat ik ga vliegen? En wie controleert de gezondheidsverklaring?

U ontvangt een vragenformulier van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Het vragenformulier is opgesteld door de GGD en het RIVM. U moet het gezondheidsformulier  voor het instappen invullen. Houd de gezondheidsverklaring tijdens de vlucht bij u.

Heeft u op het formulier één van de vragen met ‘ja’ beantwoord, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht u toegang tot het toestel te weigeren. U kunt dan dus niet naar Nederland reizen.

Reizigers moeten het ingevulde formulier meebrengen naar Nederland. Op de luchthaven van aankomst wordt steekproefsgewijs gevraagd om de gezondheidsverklaring te tonen. Alle reizigers ontvangen ook informatie over de coronamaatregelen in Nederland.

Wat houdt thuisquarantaine in als ik terugkom uit een hoogrisicogebied?

Komt u uit een hoogrisicogebied, dan is het dringende advies 14 dagen in quarantaine te gaan. De luchtvaartmaatschappij informeert u hierover. Thuisquarantaine houdt in dat u 14 dagen uw woning of verblijfplaats niet mag verlaten.

U wordt ook dringend geadviseerd het contact met eventueel aanwezige familieleden en derden te vermijden.

Heef u meer vragen, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Bemanningsleden van luchtvaartmaatschappijen, medisch personeel, zeevarenden en diplomaten zijn uitgezonderd van de quarantainemaatregel.

Worden mensen getest op besmetting met het coronavirus als ze in Nederland aankomen?

Nee, bij aankomst worden reizigers niet gecontroleerd op het coronavirus. Luchthavens zijn wel alert op reizigers met koorts en klachten aan de luchtwegen. Zeker wanneer die persoon in de afgelopen veertien dagen in een regio geweest waar veel mensen besmet zijn met het coronavirus. Luchthavens staan hierover in nauw contact met het RIVM en GGD

Ik reis naar Nederland vanuit een gebied met veel coronabesmettingen. Gelden voor mij speciale maatregelen bij aankomst in Nederland?

De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. Vertrekt u vanaf een vliegveld in een van de genoemde landen of gebieden? Dan moet u voor vertrek de verplichte gezondheidsverklaring invullen en na aankomst 2 weken in thuisquarantaine.

Daarnaast moet u alle gedragsregels volgen die op dit moment in Nederland voor iedereen gelden.

Voor meer informatie over de regels kunt u de volgende pdf’s downloaden:

De EU heeft inreisbeperkingen ingevoerd. Kan mijn buitenlandse partner nu nog wel met mij meereizen?

Ja. Op donderdag 19 maart 2020 heeft de EU beperkingen ingevoerd voor niet-noodzakelijke reizen. Deze beperkingen gelden voor mensen die niet in een van de EU-lidstaten, de Schengenlidstaten of het Verenigd Koninkrijk wonen. De familieleden van EU-burgers (echtgenoten/partners, ouders en kinderen) zijn uitgesloten van deze reisrestricties. Een lijst van personen die zijn uitgezonderd van de EU-inreisbeperkingen vind u op Nederlandenu.nl.

Ik ben eerder met hulp van Bijzondere Bijstand Buitenland terug naar Nederland gereisd. Wie neemt met mij contact op over het betalen van de eigen bijdrage?

Als u door een bijzondere bijstand buitenland-vlucht naar huis bent gebracht, dan bent u de eigen bijdrage verschuldigd (300 euro binnen Europa en 900 euro buiten Europa). U hoeft niet zelf het initiatief te nemen om uw bijdrage te betalen of hierover contact op te nemen. Uw gegevens zijn bekend. Er wordt met u contact opgenomen door het SGR/calamiteitenfonds (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Het verwerken van de reisgegevens kost enige tijd.

U kunt een betaalverzoek per e-mail van het Calamiteitenfonds verwachten voor het betalen van de eigen bijdrage. Financieel dienstverlener Betalis B.V. zal de eigen bijdrage innen.

Zit ik door mijn eerdere registratie bij Bijzondere bijstand buitenland vast aan de betaling van EUR 300 / 900?

Nee, dat is niet het geval. Pas wanneer u gebruikt maakt van een vlucht in het kader van Bijzondere Bijstand Buitenland, bent u de eigen bijdrage verschuldigd (300 euro binnen Europa en 900 euro buiten Europa). Heeft u niet gebruik gemaakt van de vlucht maar is deze wel door de alarmcentrale voor u geboekt (de zogenoemde ‘no show’), dan wordt de eigen bijdrage wel in rekening gebracht. U ontvangt achteraf per e-mail een betaalverzoek.

Al uw vragen over betaling en betalingsregelingen kunt u stellen zodra er contact met u wordt opgenomen.

We adviseren u om – ook na registratie – te blijven zoeken naar mogelijkheden om zelfstandig naar huis te gaan. Onze inzet is om alle Nederlandse reizigers snel naar huis te laten keren, maar we kunnen geen garanties bieden.

Voor landen die grenzen aan Europa geldt ook een eigen bijdrage van 300 euro. Dat zijn:

  • Albanië
  • Algerije
  • Armenië
  • Azerbeidzjan
  • Bosnië en Herzegovina
  • Egypte
  • Georgië
  • IJsland
  • Kosovo
  • Libië
  • Liechtenstein
  • Marokko
  • Moldavië
  • Montenegro
  • Noord-Macedonië
  • Noorwegen
  • Oekraïne
  • Rusland
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije

Ik heb mij eerder geregistreerd voor Bijzondere Bijstand Buitenland, maar wil me afmelden. Hoe doe ik dat?

Bel naar het 24/7 BZ Contact Center via +31 247 247 247 (vanuit het buitenland). Bent u al in Nederland? Bel dan 024 7247 247. U kunt zich niet zelf via de website afmelden voor de dienstverlening van Bijzondere Bijstand Buitenland.

Ik heb mij geregistreerd op Bijzonderebijstandbuitenland.nl. Ik ben nog steeds in het buitenland. Wanneer kan ik naar huis?

We proberen alle Nederlanders die gestrand zijn in het buitenland zo snel mogelijk te helpen. Afhankelijk van de lokale situatie kan het langer duren. Ook moet u er rekening mee houden dat een veilige terugkeer naar Nederland niet op korte termijn mogelijk zal zijn.

Als terugkeer nog niet mogelijk is, wordt zonodig gekeken naar de mogelijkheden om u te ondersteunen bij uw verblijf totdat veilige terugkeer naar Nederland weer mogelijk is. Dit betekent niet dat de ambassade hotelrekeningen of eten voor u kan betalen. Zij kunnen wel proberen te bemiddelen.

Ik heb mij al een tijd geleden geregistreerd op Bijzonderebijstandbuitenland.nl maar nooit meer iets gehoord. Wat moet ik nu doen?

Heeft u zich eerder geregistreerd via bijzonderebijstandbuitenland.nl maar nog geen email ontvangen en bent u ook nog niet gebeld? Neem dan contact op met +31 247 247 247.