Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?

U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op bij een balie. Met deze code activeert u uw DigiD.

Voorwaarden voor de aanvraag

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U heeft een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
  • U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit. Wat nu?

Na de aanvraag

Als u DigiD heeft aangevraagd, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Deze code heeft u nodig om een activeringscode op te halen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland.

De baliecode is 30 dagen geldig. Maak daarom eerst een afspraak om uw activeringscode op te halen. Dan weet u zeker dat de code niet is verlopen op de dag van de afspraak.

Door het coronavirus kunt u tot nader orde geen DigiD-activeringscode ophalen bij een Nederlandse vertegenwoordiging in het buitenland. Dit kan nu alleen bij een DigiD-balie in Nederland.

Ontvangt u AOW?

Ontvangt u (binnenkort) AOW-pensioen? Dan kunt u DigiD aanvragen via de Sociale Verzekeringsbank. U hoeft dan niet langs een balie.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons