Stappenplan DigiD aanvragen vanuit het buitenland
Woont u in het buitenland? Lees hoe u stap voor stap een DigiD aanvraagt en activeert.
Stap 1: vraag DigiD aan
- Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
- Uw burgerservicenummer (BSN). Lees waar u uw BSN vindt. Heeft u geen BSN? Lees hoe u aan een BSN komt.
- Een telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
- Een e-mailadres
Heeft u een DigiD aangevraagd? Dan ontvangt u een baliecode per sms en e-mail. Deze baliecode is 30 dagen geldig.
U heeft de baliecode nodig bij stap 2.
Stap 2: activeer uw DigiD
Om uw DigiD te activeren heeft u een activeringscode nodig. Kies hoe u deze wilt ontvangen:
- De baliecode die u per sms en per e-mail heeft ontvangen na uw DigiD-aanvraag. De baliecode bestaat uit 9 tekens en begint met een B. Uw baliecode is 30 dagen geldig. Is de baliecode verlopen? Vraag opnieuw een DigiD aan (stap 1).
- Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Bent u uw gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten? Vraag opnieuw een DigiD aan (stap 1).
- Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
- Uw burgerservicenummer (BSN), als deze niet op uw paspoort of ID-kaart staat. Lees waar u uw BSN vindt.
- De telefoon waarvan u het nummer heeft ingevuld bij uw DigiD-aanvraag (stap 1). Op dit telefoonnummer ontvangt u tijdens de afspraak een sms met een activeringscode.
Tijdens uw afspraak ontvangt u een sms met een activeringscode. De activeringscode bestaat uit 9 tekens en begint met een A.
Met de activeringscode activeert u uw DigiD. Doe dit tijdens uw afspraak, als hier tijd voor is.
Is uw DigiD geactiveerd? Dan is uw DigiD klaar voor gebruik. U logt voortaan in met uw gebruikersnaam, wachtwoord en een sms-code.
Activeer ook de DigiD app
Nadat u uw DigiD heeft geactiveerd, kunt u ook de DigiD app activeren op uw telefoon of tablet (stap 3).
Stap 3: activeer de DigiD app
Wilt u de DigiD app activeren? Download eerst de DigiD app op uw telefoon of tablet.
Open de DigiD app en volg de stappen op uw scherm. De DigiD app laat automatisch zien op welke manieren u de app kunt activeren. Afhankelijk van uw situatie doet u dit met de ID-check en/of een sms-code.
Wilt u de DigiD app activeren met de ID-check? Hiervoor heeft u een geschikt Nederlands identiteitsbewijs en een telefoon of tablet met NFC-lezer nodig.
DigiD-app activeren met de ID-check
Na het activeren
Heeft u de DigiD app geactiveerd met de ID-check? Dan ziet u in het menu van de DigiD app een groen vinkje staan bij ‘ID-check’.
Met de DigiD app kunt u nu inloggen bij alle organisaties die DigiD als inlogmethode aanbieden.
Europees inloggen met uw DigiD?
Wilt u met DigiD inloggen bij (overheids)organisaties in andere Europese landen? Dan heeft u in ieder geval een geactiveerde DigiD app met ID-check nodig. Voor sommige organisaties moet u daarnaast de inlogfunctie op uw ID-kaart activeren.
Lees meer over Europees inloggen met DigiD
Lees meer over inloggen met een identiteisbewijs vanuit het buitenland
Wilt u de DigiD app activeren met een sms-code? Dat kan als uw telefoonnummer al aan uw DigiD gekoppeld is. U ontvangt een sms-code op dit nummer. Met deze code activeert u de DigiD app.
DigiD app activeren met een sms-code
Na het activeren
Na het activeren kunt u inloggen bij vrijwel alle Nederlandse overheidsorganisaties, waaronder de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
ID-check toevoegen (als dit mogelijk is)
Als u een geschikt Nederlands identiteitsbewijs heeft, kunt u de ID-check toevoegen aan de DigiD app. Daarna kunt u bijvoorbeeld ook inloggen bij een zorgverlener om uw medische gegevens te bekijken.
Europees inloggen met uw DigiD?
Wilt u met DigiD inloggen bij (overheids)organisaties in andere Europese landen? Dan heeft u in ieder geval een geactiveerde DigiD app met ID-check nodig. Voor sommige organisaties moet u daarnaast de inlogfunctie op uw ID-kaart activeren.
Lees meer over Europees inloggen met DigiD
Lees meer over inloggen met een identiteisbewijs vanuit het buitenland