NederlandWereldwijd

DigiD-activeringscode ophalen bij een balie in Nederland

Woont u in het buitenland? En heeft u DigiD aangevraagd en een baliecode ontvangen? Dan heeft u een activeringscode nodig om uw DigiD te activeren. U kunt uw activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland. Bij de meeste balies moet u een hiervoor een afspraak maken.

Let op: Als u in het buitenland bent, kunt u uw DigiD activeringscode ook ontvangen via videobellen. Of u kunt uw activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland.

DigiD-balies in Nederland

Nodig voor de afspraak

  • Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Deze baliecode heeft u na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).

  • Uw burgerservicenummer (BSN), als deze niet op uw paspoort of identiteitskaart staat.

  • De telefoon waarvan u het telefoonnummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Op dit nummer ontvangt u tijdens de afspraak een sms met uw activeringscode.

Let op: U moet de activeringscode zelf ophalen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Wilt u een activeringscode ophalen voor uw kind? Dan moet uw kind ook aanwezig zijn tijdens de afspraak.

DigiD activeren

Tijdens de afspraak ontvangt u uw activeringscode per sms op de telefoon waarvan u het nummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Met de activeringscode kunt u uw DigiD activeren. Activeren kan via DigiD.nl. Tip: doe dat als u nog in de buurt bent van de balie. Mogelijk kunt u dan nog hulp vragen als het niet lukt.

De activeringscode is 21 dagen geldig. Zorg er daarom voor dat u binnen 21 dagen uw DigiD activeert. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.

Heeft u hulp nodig?

    Kunt u niet naar één van de DigiD-balies in Nederland komen? Afhankelijk van uw situatie kunt u gebruik maken van één van de onderstaande alternatieven.

    Activeringscode ontvangen via videobellen

    Bent u in het buitenland? Dan kunt u uw DigiD-activeringscode ontvangen door te videobellen met NederlandWereldwijd.

    Activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland

    U kunt uw activeringscode ook in persoon ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland.

    DigiD aanvragen via de SVB

    Ontvangt u AOW of krijgt u dit binnenkort? Dan kunt u een DigiD aanvragen via de SVB. U ontvangt uw activeringscode dan per brief. Als u DigiD aanvraagt via de SVB hoeft u niet langs een balie of te videobellen met NederlandWereldwijd.

    Een ander Europees erkend inlogmiddel gebruiken

    Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel, ook wel bekend als eIDAS of eID? Hiermee kunt u ook online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals de Belastingdienst, DUO en de SVB. U heeft dan geen DigiD nodig.

    Heeft u nog geen baliecode? Of is uw baliecode verlopen? Vraag dan een (nieuwe) DigiD aan. Na uw aanvraag ontvangt u een (nieuwe) baliecode per sms en e-mail.

    DigiD aanvragen (en een baliecode ontvangen) vanuit het buitenland

    Let op: De baliecode bestaat uit 9 tekens en begint met een B. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.

    Bent u uw DigiD gebruikersnaam vergeten? Vraag dan een nieuwe DigiD aan.

    Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u een nieuw wachtwoord voor DigiD opvragen per e-mail of sms. U hoeft geen nieuwe videobelafspraak te maken.

    Contact

    Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
    Neem contact op met ons