Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?
U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met Nederland Wereldwijd. Of door langs te gaan bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met de activeringscode activeert u uw DigiD.
Voor de aanvraag
Voorwaarden om DigiD aan te vragen via DigiD.nl als u in het buitenland woont:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER). Heeft u die niet? Dan kunt u soms op een andere manier DigiD aanvragen.
- U heeft een geldig paspoort of identiteitsbewijs (rijbewijs niet toegestaan) van een EER-land.
- U heeft een burgerservicenummer (BSN). Heeft u geen BSN? Lees dan hoe u aan een BSN komt.
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag.
- U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
- U heeft een e-mailadres.
Na de aanvraag
Als u DigiD heeft aangevraagd via Digid.nl, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Deze baliecode is 30 dagen geldig.
Met de baliecode kunt u een DigiD-activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Of u kunt de activeringscode ontvangen via videobellen.
DigiD-activeringscode ontvangen in het buitenland
DigiD activeren
Activeer uw DigiD binnen 21 dagen na het ophalen van de activeringscode. U kunt uw DigiD activeren via DigiD.nl.
Heeft u een ander Europees inlogmiddel?
Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel? Ook hiermee kunt u online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals SVB, Belastingdienst, DUO, CJIB, UWV en RDW. U heeft dan geen DigiD nodig.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons