Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?
U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met Nederland Wereldwijd of bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met deze code activeert u uw DigiD.
Voorwaarden voor de aanvraag
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
- U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart (rijbewijs niet toegestaan) van een EER-land
- U heeft een burgerservicenummer (BSN)
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag.
- U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
- U heeft een e-mailadres
Na de aanvraag
Als u DigiD heeft aangevraagd, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Met deze code kunt u een activeringscode ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. U kunt de activeringscode ook ophalen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland.
De baliecode is 30 dagen geldig. Maak daarom eerst een afspraak om uw activeringscode op te halen. Dan weet u zeker dat de code niet is verlopen op de dag van de afspraak.
- DigiD ontvangen via videobellen
- DigiD ophalen in Nederland
- DigiD ophalen in het buitenland (of Caribisch Nederland)
Ander Europees inlogmiddel
Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel? Ook hiermee kunt u online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals SVB, Belastingdienst, DUO, CJIB, UWV en RDW. U heeft dan geen DigiD nodig.
Ontvangt u AOW?
Ontvangt u (binnenkort) AOW-pensioen? Dan kunt u DigiD aanvragen via de Sociale Verzekeringsbank. U hoeft dan niet te videobellen of langs een balie.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons