Nederland Wereldwijd

Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?

U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met Nederland Wereldwijd of door langs te gaan bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met de activeringscode activeert u uw DigiD.

Voorwaarden voor de aanvraag

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit¬†of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitsbewijs (rijbewijs niet toegestaan)¬†van een EER-land
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag.
  • U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit of die van een ander land in de Europese Economische Ruimte. Wat nu?

Na de aanvraag

Als u DigiD heeft aangevraagd via Digid.nl, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Met deze baliecode kunt u een activeringscode ophalen. Dit kan op 3 verschillende manieren:

De baliecode is 30 dagen geldig. Maak daarom eerst een afspraak om uw activeringscode op te halen. Dan weet u zeker dat de code niet is verlopen op de dag van de afspraak.

DigiD activeren

Activeer uw DigiD binnen 20 dagen na het ophalen van de activeringscode. U kunt uw DigiD activeren via DigiD.nl of met de DigiD app.

Ander Europees inlogmiddel

Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel? Ook hiermee kunt u online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals SVB, Belastingdienst, DUO, CJIB, UWV en RDW. U heeft dan geen DigiD nodig.

Ontvangt u AOW?

Ontvangt u (binnenkort) AOW-pensioen? Dan kunt u DigiD aanvragen via de Sociale Verzekeringsbank. U hoeft dan niet te videobellen of langs een balie.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons

Ook nuttig