NederlandWereldwijd

Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Portugal woont

Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Portugal? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.

Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen

In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Portugal nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.

U moet aantonen dat u legaal in Portugal woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:

  • een geldige verblijfsvergunning (Certificado de Registo de Cidadão da União Europeia / Autorização de Residência).
    DeCertificado de Registo de Cidadão da União Europeia vraagt u aan bij de gemeente (Câmara Municipal) van uw woonplaats.
    Deautorização de residência vraagt u aan bij de Agência para a Integração Migrações e Asilo (AIMA)
  • als u ook de Portugese nationaliteit heeft: een geldig Portugees paspoort of Portugese ID-kaart.

Verblijfsvergunning verlopen

Is uw verblijfsvergunning (Certificado de Registo de Cidadão da União Europeia / Autorização de Residência) verlopen? En lukt het u niet om een afspraak te krijgen bij AIMA (voormalig SEF)? Alle documenten waarvan de geldigheid is verlopen na 24 februari 2020, zijn in Portugal geldig tot 30 juni 2025.

Aanvraag baby

Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.

Vertaling niet nodig

Het bewijs van legaal verblijf hoeft niet vertaald te worden. Ook niet als er in uw checklist bij stap 1 staat van wel.

Staat er in uw persoonlijke checklist dat u een geboorteakte uit Portugal moet laten zien?

  • U kunt een internationale geboorteakte aanvragen bij een kantoor van de Portugese burgerlijke stand. Deze moet u in persoon afhalen. U hoeft dit document niet te laten vertalen.
  • U kunt ook online een digitale geboorteakte aanvragen via ePortugal.gov.pt. U kunt hier alleen een Portugese geboorteakte aanvragen. U moet dit document laten vertalen naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

Erkend door Nederlandse vader

Waren uw ouders tijdens uw geboorte niet getrouwd en bent u erkend door een Nederlandse vader?

  • Is er een erkenningsakte? En is dit document in het Portugees? Dan moet u dit document laten vertalen naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.
  • Staat de Nederlandse vader (“pai”) op de nationale Portugese geboorteakte? En is hij ook als aangever (“declarante”) op de geboorteakte vermeld? Dan zien wij dit als erkenning. Is dit document in het Portugees? Dan moet u dit document laten vertalen naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Portugal? Dan hoeft u deze niet te laten legaliseren. U heeft misschien wel een vertaling nodig.

Heeft u een ander document uit Portugal? Of een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.

Het bewijs van legaal verblijf hoeft niet vertaald te worden. U kunt andere documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in het Portugees? Vraag dan een meertalig uittreksel van het document aan. Een meertalig uittreksel is een formulier met een vertaling in 9 talen. U hoeft het document dan niet meer te laten vertalen.

Kunt u geen meertalig uittreksel aanvragen? Vraag dan een meertalig modelformulier aan bij de instantie die uw document heeft afgegeven. U hoeft het document dan niet meer te laten vertalen. Meer informatie over meertalige modelformulieren leest u op de website van de Europese Unie.

Kunt u geen meertalig uittreksel of meertalig modelformulier aanvragen? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.

Stap 3: Maak een afspraak

Let op: Maak voor elke aanvraag een aparte afspraak. Vraagt u een paspoort en een ID-kaart aan? Maak dan 2 afspraken.

Heeft u alle documenten uit uw checklist bij stap 1 verzameld? En voldoen de documenten aan alle eisen bij stap 2? Dan kunt u een afspraak maken in Portugal of in Nederland.

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

Maak online een afspraak bij de ambassade in Lissabon

Afspraak wijzigen of afzeggen

Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

Stap 4: Ga naar uw afspraak

U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.

Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. Print de checklist ook uit en neem deze mee.

Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.

In het overzicht van de consulaire tarieven in Portugal ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost en hoe u kunt betalen.

Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.

Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.

Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.

Laat u uw nieuwe paspoort opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort heeft. U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen.

Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.

Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?

Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.

Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen

U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is. U moet uw nieuwe document binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.

Op de pagina Hoelang duurt het om een Nederlands paspoort of ID-kaart aan te vragen in het buitenland leest u meer over de verwerkingstijd van een paspoort of ID-kaart.

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Lissabon op

  • maandag:  van 09.30-12.30 uur en van 14.00-16.00 uur.
  • woensdag:  van 09.30-12.30 uur en van 14.00-16.00 uur.
  • vrijdag: van 09.30-12.30 uur.

Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.

Als u op dinsdag of op donderdag uw nieuwe paspoort of ID-kaart wilt ophalen, dan is dit alleen mogelijk op afspraak via lis-ca@minbuza.nl

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via een koerier (CTT). U betaalt dan zelf €5  verzendkosten tijdens uw aanvraag.

U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U moet deze persoonlijk komen afhalen.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons