Paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol
Woont u in het buitenland? En wilt u uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen op luchthaven Schiphol? Maak een afspraak bij de paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol in aankomsthal 2.
Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten laat zien. Maak daarom een persoonlijke checklist aan voor uzelf of uw kind:
- Voer op de pagina Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in het buitenland woont het land in waar u woont.
- Maak bij stap 1 uw persoonlijke checklist van documenten.
- Bekijk bij stap 2 de extra vereisten van het land waar u woont.
Heeft u alle documenten verzameld? Dan stuurt u die op naar de gemeente Haarlemmermeer.
- Scan al uw documenten in. Uw pasfoto hoeft u niet in te scannen. Heeft u geen scanner? Dan kunt u ook foto’s van de documenten maken met uw mobiele telefoon.
- Vul de vragenlijst in op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Tijdens het invullen van de vragenlijst uploadt u uw documenten en uw persoonlijke checklist.
- Heeft u de hele vragenlijst ingevuld en al uw documenten en de checklist geüpload? Druk op “Verstuur”.
- U krijgt een ontvangstbevestiging. De gemeente controleert binnen 4 weken uw vragenlijst en documenten.
Zijn uw documenten in orde? Dan stuurt de gemeente Haarlemmermeer u binnen 4 weken een e-mail. In de e-mail staat een link waarmee u een afspraak kunt maken.
Heeft de gemeente meer documenten van u nodig? Dan krijgt u daarover binnen 4 weken een e-mail.
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. In de e-mail staat een link waarmee u uw afspraak kunt aanpassen of afzeggen.
Meld u bij de balie op Schiphol op de dag van uw afspraak. U vindt de balie in aankomsthal 2. U dient zelf de aanvraag in. Een ander kan dit niet voor u doen.
Wat neem ik mee?
Neem de originele versies mee van de documenten die u naar de gemeente heeft opgestuurd. Ook uw checklist print u uit en neemt u mee.
U levert ook uw pasfoto in. Die kunt u online laten maken via Pasfoto.nu of op Schiphol bij Capi Plaza.
Hoe betaal ik?
U betaalt aan de balie voor uw paspoort of ID-kaart. De tarieven van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht:
Soort reisdocument | Prijs |
---|---|
Paspoort meerderjarige (vanaf 18 jaar) | € 114,30 |
Paspoort minderjarige (tot 18 jaar) | € 95,80 |
Zakenpaspoort | € 114,30 |
ID-kaart meerderjarige (vanaf 18 jaar) | € 110,25 |
ID-kaart minderjarige (tot 18 jaar) | € 78,70 |
Aan de balie kunt u alleen betalen met een bankpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om te betalen met Visa Electron en American Express. U kunt ook niet contant betalen.
Hoe lang duurt het?
U kunt direct een afspraak maken voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart. Het document ligt na gemiddeld 3 werkdagen klaar. De levertijd kan oplopen als:
- u het document laat bezorgen
- uw huidige document kwijt of gestolen is
- er onderzoek nodig is naar uw nationaliteit
Wat gebeurt er met mijn oude paspoort of ID-kaart?
Uw oude paspoort of ID-kaart wordt ongeldig gemaakt. U krijgt het document terug wanneer u uw nieuwe document ophaalt.
Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude paspoort? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit aan tijdens uw aanvraag aan de balie.
Ophalen
- Tijdens uw aanvraag aan de balie kunt u direct een afspraak maken voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart. Het document ligt na gemiddeld 3 werkdagen klaar.
- U haalt uw paspoort of ID-kaart persoonlijk op bij de balie.
- Kinderen jonger dan 12 jaar halen het document op met hun ouder(s) of voogd(en). Lukt dit niet? Dan is toestemming van hun ouder(s) of voogd(en) nodig. Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf het document ophalen.
- U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen. Daarna wordt het vernietigd.
Bezorgen
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart laten bezorgen op uw verblijfadres in Nederland. Dit kost € 27,10 per document. U moet zelf het document in ontvangst nemen. U krijgt in dit geval uw oude paspoort of ID-kaart niet terug.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons