Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Nieuw-Zeeland woont
Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Nieuw-Zeeland? Volg dan dit stappenplan.
Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist
U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.
JavaScript staat uit in uw browser. De filtertool kan daarom niet getoond worden. Zet JavaScript aan en open deze pagina daarna opnieuw. U ziet dan de filtertool.
Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.
Stap 2: Check de extra eisen
In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Nieuw-Zeeland nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.
U moet aantonen dat u legaal in Nieuw-Zeeland woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:
- een geldige verblijfsvergunning (residence permit) wanneer u niet de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft
- een geldig Nieuw-Zeelands paspoort of ID-kaart wanneer u de Nieuw-Zeelandse nationaliteit wél heeft
- als u de nationaliteit van uw Nieuw-Zeelandse partner heeft aangenomen: een bewijs dat u getrouwd was ten tijde van de naturalisatie (no record of divorce). Dit bewijs vraagt u op bij Births, Deaths and Marriages.
- Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Nieuw-Zeeland? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille.
Verlengt u voor het eerst uw Nederlandse paspoort of ID-kaart nadat u de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft aangenomen? Dan moet u uw naturalisatiedocument laten legaliseren met een apostille.
Bekijk meer informatie over het legaliseren van documenten uit Nieuw-Zeeland.
Heeft u een ander document uit Nieuw-Zeeland? Of een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.
U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans.
Heeft u een document in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.
Stap 3: Maak een afspraak
Weet u welke documenten u nodig heeft? Dan kunt u een afspraak maken in Nieuw-Zeeland of in Nederland. Maak voor iedere aanvraag 1 afspraak.
Afspraak in Nieuw-Zeeland
Maak online een afspraak bij de ambassade in Wellington
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt uw paspoort of ID-kaart ook aanvragen bij VFS Global in Auckland. Dit is een externe dienstverlener. VFS heeft ruimere openingstijden dan de ambassade in Wellington.
- Maak een afspraak via de website van VFS Global in Auckland (informatie in het Engels)
- Wilt u met 1 of meer familieleden tegelijk een aanvraag doen? Stuur een e-mail naar aklnlpp@vfsglobal.com om een afspraak te maken.
U hoeft niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
- U kunt geen spoedaanvraag doen bij VFS Global, dit kan alleen bij de ambassade in Wellington.
- Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen? En heeft u geen kopie van uw paspoort of ID-kaart? Dan kunt u geen aanvraag doen bij VFS Global. Maak een afspraak bij de ambassade in Wellington.
Waar?
Het Rabobank kantoor
32 Hood street, level 4
Hamilton
Wanneer?
13 juni 2023
Afspraak maken
- Maak online een afspraak bij de ambassade in Wellington
- Kies bij het maken van uw afspraak voor 'Paspoort - ID-kaart in Hamilton'.
- Krijgt u in het afsprakensysteem de melding 'geen tijdstip beschikbaar'? Dan kunt u geen afspraak meer maken.
- Na het maken van uw afspraak krijgt u van de ambassade meer informatie over uw afspraak.
- In Hamilton kunt u pasfoto's laten maken bij: Imageland, 55 Lake Road Frankton.
- Houd er rekening mee dat uw nieuwe ID-kaart niet opgestuurd kan worden per post. U kunt deze ophalen bij de ambassade in Wellington.
- U hoeft niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Toeslag
Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 23,60 extra.
Afspraak in Nederland
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Stap 4: Ga naar uw afspraak
U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.
Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. In de checklist leest u bij elk document of u het origineel en/of een kopie moet meenemen.
Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.
In het overzicht van de consulaire tarieven in Nieuw-Zeeland ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost en hoe u kunt betalen.
Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.
Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.
Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?
Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.
Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.
Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?
Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.
Na uw aanvraag krijgt u een track & trace-code. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is.
Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen
Uw nieuwe paspoort of ID-kaart is meestal binnen 4 weken klaar. Ontbreekt er nog een document bij uw aanvraag? Dan krijgt u hierover bericht. Het duurt dan langer dan 4 weken. U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Wellington. Dat kan van maandag tot en met donderdag van:
- 9.30 - 14.00 uur
Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.
U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via een koerier. U vult aan de balie een envelop in met uw adresgegevens. U betaalt dan 8,00 NZD verzendkosten tijdens uw aanvraag.
U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U haalt uw nieuwe ID-kaart op bij de ambassade in Wellington.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met de ambassade in Wellington
Doet u uw aanvraag bij VFS Global in Auckland?
Neem contact op via e-mail: aklnlpp@vfsglobal.com