NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Nieuw-Zeeland voor gebruik in Nederland

U wilt een document uit Nieuw-Zeeland gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van het Nieuw-Zeelandse departement van Binnenlandse Zaken. Dit gebeurt met een (e-)apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Nieuw-Zeeland? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.

Waar laat u uw document legaliseren?

U haalt de (e-)apostille bij het Nieuw-Zeelandse departement van Binnenlandse Zaken. De contactgegevens vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).

Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, CuraƧao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document aanvraagt als u het nog niet heeft.

Documenten van de burgerlijke stand vraagt u op bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, afdeling Registrar of Births, Deaths and Marriages (BDM) (informatie in het Engels).

De volgende documenten kunt u opvragen:

  • afschrift van een geboorteakte
  • afschrift van een huwelijksakte
  • afschrift van een overlijdensakte

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, afdeling Registrar of Births, Deaths and Marriages (BDM) (informatie in het Engels).

Een afschrift van een echtscheidingsakte vraagt u op bij het gerechtshof (district court registry) in het district waar de echtscheiding staat geregistreerd of is uitgesproken.

Wilt u een ander document aanvragen? Vraag aan de lokale overheid waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Nieuw-Zeeland.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.