Nederlands paspoort of ID-kaart vernieuwen of voor het eerst aanvragen als u in Duitsland woont
Woont u in Duitsland? En wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart vernieuwen of voor het eerst aanvragen? Volg dan dit stappenplan.
Stap 1: Verzamel documenten (checklist)
U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Beantwoord de vragen uit de checklist. Dan weet u welke documenten u moet meenemen naar uw afspraak. En aan welke eisen deze documenten moeten voldoen. Print de checklist uit en neem deze mee naar uw afspraak.
Checklist aanvraag Nederlands paspoort of ID-kaart
JavaScript staat uit in uw browser. De filtertool kan daarom niet getoond worden. Zet JavaScript aan en open deze pagina daarna opnieuw. U ziet dan de filtertool.
Stap 2: Maak een afspraak
Heeft u alle documenten verzameld voor uw aanvraag? En voldoen de documenten aan alle eisen? Maak dan een afspraak. Vraagt u een paspoort en een ID-kaart aan? Maak dan voor elk reisdocument een aparte afspraak. Wilt u samen met uw partner en/of kind(eren) een paspoort of ID-kaart aanvragen? Geef bij het maken van uw afspraak aan met hoeveel personen u komt.
Afspraak in Duitsland
Maak een afspraak
Maak online een afspraak bij de ambassade in Berlijn
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
Afspraak in Nederland
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Afspraak in een buurland
U kunt ook terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld Luxemburg.
Maak online een afspraak bij de ambassade in Luxemburg
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt ook terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld Zwitserland.
Maak online een afspraak bij de ambassade in Zwitserland.
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt ook terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld Oostenrijk.
Maak online een afspraak bij de ambassade in Oostenrijk.
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt ook terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld Tsjechië.
Maak online een afspraak bij de ambassade in Tsjechië.
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
Stap 3: Ga naar uw afspraak
U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw baby of minderjarige kind? Dan moet ook de baby of het kind meekomen naar de afspraak.
Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. In de checklist leest u bij elk document of u het origineel en/of een kopie moet meenemen.
Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.
Wilt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart laten opsturen? Neem dan ook het ingevulde formulier Toestemmingsverklaring versturen (reis)documenten mee. Bij stap 5 leest u meer over het laten opsturen van uw nieuwe paspoort of ID-kaart.
In het overzicht van de consulaire tarieven in Duitsland ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost. U betaalt tijdens uw aanvraag met uw pinpas, Mastercard, Visacard, of kaart met het V-pay logo. Duitse kaarten met alleen het EC logo kunt u niet gebruiken. U kunt niet met contant geld betalen.
Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.
Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.
Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?
Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.
Laat u uw nieuwe paspoort opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort heeft.
Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.
U kunt uw nieuwe ID-kaart niet altijd laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.
Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?
Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.
Na uw aanvraag krijgt u een track & trace-code. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is.
Stap 4: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen
Uw nieuwe paspoort of ID-kaart is meestal binnen 4 weken klaar. Ontbreekt er nog een document bij uw aanvraag? Dan krijgt u hierover bericht. Het duurt dan langer dan 4 weken. U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Berlijn op maandag tot en met vrijdag van 13.30 – 15.00 uur.
U heeft geen afspraak nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.
Doet u uw aanvraag bij de ambassade in Berlijn? En woont u niet in de directe omgeving van Berlijn? Dan kan uw nieuwe paspoort of ID-kaart meestal worden opgestuurd per UPS koerier of per aangetekende post (Einschreiben Eigenhändig). Dit hangt af van welk document u wilt aanvragen en of u een burgerservicenummer (BSN) heeft. Vul hiervoor de Toestemmingsverklaring versturen (reis)documenten in en neem het mee naar uw afspraak. Tijdens uw aanvraag wordt bepaald of en hoe uw paspoort of ID-kaart kan worden verstuurd.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons