Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Zwitserland woont
Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Zwitserland? Volg dan dit stappenplan.
Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist
U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.
JavaScript staat uit in uw browser. De filtertool kan daarom niet getoond worden. Zet JavaScript aan en open deze pagina daarna opnieuw. U ziet dan de filtertool.
Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.
Stap 2: Check de extra eisen
In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Zwitserland nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.
U moet aantonen dat u legaal in Zwitserland woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:
- Een geldige verblijfsvergunning
- Een verklaring van woonplaats (wohnsitzbescheidigung of attestation de domicile)
- Als u ook de Zwitserse nationaliteit heeft: uw geldig Zwitsers paspoort of Zwitserse ID-kaart
- Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
- Vraagt u voor uw minderjarige kind een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u het bewijs van legaal verblijf van de Nederlandse ouder(s).
Woont u in Duitsland? Dan kan dit met 1 van de volgende documenten:
- een uittreksel uit het bevolkingsregister van uw woonplaats met vermelding van uw nationaliteit (erweiterte Meldebescheinigung mit Angabe der Staatsangehörigkeit). U kunt dit document aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
Bent u jonger dan 18 jaar of vraagt u voor uw minderjarig kind een paspoort of ID-kaart aan? Of vraagt u voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan sinds u 18 jaar bent geworden? Dan kan dit met het volgende document:
- Een uittreksel uit het bevolkingsregister van de woonplaats van uw Nederlandse ouder of 1 van uw Nederlandse ouders met vermelding van de nationaliteit (erweiterte Meldebescheinigung mit Angabe der Staatsangehörigkeit). U vraagt dit document aan op naam van uw Nederlandse ouder bij de gemeente waar uw ouder staat ingeschreven.
Woont u in Frankrijk? Dan kan dit met 1 van de volgende documenten:
- een kopie van uw Franse ziekenfondskaart (Carte Vitale)
- een kopie van een Franse belastingaanslag of elektriciteitsrekening met uw naam en adres
- Heeft u alleen de Nederlandse nationaliteit en bent u ouder dan 18 jaar? En is uw Nederlandse paspoort of ID-kaart langer dan 2 jaar verlopen? Dan moet u ook bewijzen dat u niet de Franse nationaliteit heeft. Lees meer informatie op de pagina Paspoort of ID-kaart langer dan 2 jaar verlopen en meerderjarig in Frankrijk.
- Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
Woont u in Liechtenstein? Dan kan dit met 1 van de volgende documenten:
- een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
- een geldige verblijfsvergunning
- als u ook de Liechtensteinse nationaliteit heeft: een geldig Liechtensteins paspoort of Liechtensteinse ID-kaart
- Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
Zwitserland
Staat er in uw persoonlijke checklist dat u een geboorteakte of huwelijksakte uit Zwitserland moet laten zien? Neem dan een internationaal CIEC-uittreksel uit het geboorteregister of het huwelijksregister mee. Een familieboekje (Familienbuch/ livret de famille) of een familiecertificaat (Familienschein/certificat de famille) is niet voldoende.
Duitsland
Staat er in uw persoonlijke checklist dat u een geboorteakte of huwelijksakte uit Duitsland moet laten zien? Neem dan een meertalig uittreksel van de akte mee.
Frankrijk
Staat er in uw persoonlijke checklist dat u een geboorteakte of huwelijksakte uit Frankrijk moet laten zien? Neem dan een copie intégrale van de akte mee.
Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Zwitserland, Duitsland of Frankrijk? Dan hoeft u deze niet te laten legaliseren. U heeft misschien wel een vertaling nodig.
Heeft u een ander document? Of een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.
U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans.
Heeft u een document in een andere taal? Vraag dan een meertalig uittreksel van het document aan. Een meertalig uittreksel is een formulier met een vertaling in 9 talen. U hoeft het document dan niet meer te laten vertalen.
Kunt u geen meertalig uittreksel aanvragen? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.
Stap 3: Maak een afspraak
Weet u welke documenten u nodig heeft? Dan kunt u een afspraak maken in Zwitserland of in Nederland. Maak voor iedere aanvraag 1 afspraak.
Afspraak in Zwitserland
Maak online een afspraak bij de ambassade in Bern
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
Wanneer?
16 en 17 oktober 2023
Afspraak maken niet meer mogelijk. Volgeboekt
Toeslag
Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 23,60 extra.
Wanneer?
2 t/m 6 oktober 2023
Afspraak maken
- Maak online een afspraak bij de Nederlandse ambassade in Luxemburg
- Kies bij het maken van uw afspraak voor 'Paspoort - ID-kaart in Strasbourg'.
- Na het maken van uw afspraak krijgt u een bevestiging met daarin het adres van uw afspraak en alle instructies.
- U hoeft niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Toeslag
Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 23,60 extra.
Afspraak in Nederland
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Stap 4: Ga naar uw afspraak
U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.
U neemt de volgende documenten mee naar uw afspraak:
- Alle documenten uit uw persoonlijke checklist. In de checklist leest u bij elk document of u het origineel en/of een kopie moet meenemen.
- Uw persoonlijke checklist. Print de checklist en neem deze mee naar uw afspraak. Zonder deze checklist nemen wij uw aanvraag niet in behandeling.
- Het ingevulde en ondertekende paspoortaanvraagformulier.
Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.
In het overzicht van de consulaire tarieven in Zwitserland ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost en hoe u kunt betalen.
Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.
Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.
Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?
Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.
Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.
Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?
Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.
Na uw aanvraag krijgt u een track & trace-code. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is.
Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen
Uw nieuwe paspoort of ID-kaart is meestal binnen 4 weken klaar. Ontbreekt er nog een document bij uw aanvraag? Dan krijgt u hierover bericht. Het duurt dan langer dan 4 weken. U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Bern op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 15.00 uur.
Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.
U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via aangetekende post. U betaalt dan de verzendkosten tijdens uw aanvraag. De hoogte van de verzendkosten hangt af van het gewicht van de envelop. U hoeft de envelop niet zelf mee te nemen, de ambassade regelt dat voor u.
U kunt uw nieuwe ID-kaart meestal niet laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons