Hoe kan ik mij inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)?

Als u verhuist naar het buitenland en u uitschrijft bij een Nederlandse gemeente komen uw gegevens automatisch in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). In andere gevallen kunt u zich inschrijven bij een gemeente met een RNI-loket.

U hoeft bij de inschrijving in de RNI (nog) geen adres door te geven in het buitenland. Op een later moment kunt u uw adresgegevens toevoegen. Dan weten Nederlandse overheidsorganisaties u te vinden. Bijvoorbeeld bij verkiezingen, zodat u kunt stemmen vanuit het buitenland

Afspraak maken bij een gemeente

Maak een afspraak bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket in Nederland. U mag zelf kiezen bij welk RNI-loket u zich inschrijft. Bij de meeste gemeenten met een RNI-loket moet u bellen om een afspraak te maken.

Persoonlijk langsgaan

U moet persoonlijk langsgaan bij het RNI-loket waar u een afspraak heeft gemaakt. Wilt u ook iemand anders inschrijven? Dan moet deze persoon ook persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.

Meenemen

Neem een geldig identiteitsbewijs mee. Dit is een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

Spreekt u geen Nederlands, Engels of Duits? Neem dan ook een tolk mee.

Bij het inschrijven van een kind jonger dan 16 jaar neemt u extra mee:

  • een geldig identiteitsbewijs van uw kind
  • een geboorte­akte of erkenningsakte waarop staat dat u de ouder bent van het kind. Vraag bij de gemeente na aan welke voorwaarden dit document moet voldoen.

Kosten

Inschrijven in de RNI is gratis.

Na uw inschrijving

Als alles akkoord is, schrijft de gemeente u in de RNI in. U krijgt direct een uittreksel. Ook krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig als u contact heeft met de Nederlandse overheid.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons