Verklaring omtrent de burgerlijke staat in de Verenigde Arabische Emiraten
Heeft u in de Verenigde Arabische Emiraten een verklaring van burgerlijke staat nodig? Wanneer de lokale autoriteiten deze niet afgeven, kan het consulaat-generaal in Dubai deze voor u opstellen.
Verklaring omtrent de burgerlijke staat
U kunt de verklaring omtrent de burgerlijke staat nodig hebben als u in het buitenland trouwt. Om deze verklaring te krijgen, heeft u bij de aanvraag enkele documenten nodig om te bewijzen dat u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft gesloten.
Welke documenten zijn er nodig bij een aanvraag?
Als u nooit getrouwd bent geweest
- een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan met een van de volgende documenten:
- een geldig Nederlands paspoort
- een geldige Nederlandse identiteitskaart
- een geldige Verklaring van Nederlanderschap
- een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont of, als dat niet bestaat in uw land, een huurcontract of gas- of elektriciteitsrekening met daarop uw naam en adres. - een ongehuwdverklaring. Bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Vraag deze verklaring dan aan als RNI-uittreksel. Dan heeft u een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment van uw vertrek uit Nederland.
Als u eerder getrouwd bent geweest
- een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan met een van de volgende documenten:
- een geldig Nederlands paspoort
- een geldige Nederlandse ID-kaart
- een geldige Verklaring van Nederlanderschap
- een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
- echtscheidingsakten, buitenlandse vonnissen of een overlijdensakte
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
De term ongehuwd
De term ongehuwd wordt alleen gebruikt als u nog nooit getrouwd bent of niet eerder een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. Als u eerder getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, worden de termen ‘gescheiden’ of ‘weduwe/weduwnaar’ gebruikt in de verklaring. De gegevens van een of meerdere eerdere huwelijken moeten in de verklaring worden opgenomen.
Extra documenten
Naast de eerder genoemde benodigde documenten heeft u ook de volgende stukken nodig:
- Kopie van het huidige residentievisum en voorgaande residentievisa van de VAE
- Bewijs van uitschrijving van de laatste gemeente in Nederland met daarop de vermelding van uw burgerlijke staat op het moment van uitschrijving uit Nederland. Als u voor 1994 uit Nederland bent vertrokken, kunt u een verklaring opvragen bij het Bureau Vestigingsregister van de gemeente Den Haag (tel. 070-3533177, fax 070-3532850)
- Wanneer u na Nederland en voor uw verblijf in de VAE in een ander land(en) heeft gewoond, moet u daarvan een bewijs van uw burgerlijke staat aanleveren
- Als u naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit heeft, moet u een kopie aanleveren van het paspoort of identiteitsbewijs van uw tweede nationaliteit.
Hoe vraag ik de verklaring aan?
De verklaring vraagt u aan per e-mail:
- Stuur uw e-mail naar: dba-ca@minbuza.nl.
- Vermeld de naam van de verklaring en uw achternaam in het onderwerp van uw e-mail.
- Geef in de e-mail aan waar u de verklaring voor nodig heeft. Het consulaat-generaal vermeldt het doel waar u de verklaring voor nodig heeft in de verklaring.
- Vergeet niet om uw (mobiele) telefoonnummer in de mail te vermelden.
- Maak van alle documenten die nodig zijn een pdf en stuur deze mee als bijlage (een foto van uw documenten is niet toegestaan).
Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 (of meer) e-mails.
Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.
Hoe ontvang ik de verklaring?
U kunt de verklaring ophalen bij de ambassade. U krijgt een e-mail als uw verklaring klaar is. Daarin staan ook de tijden waarop u kunt langskomen.
Hoeveel moet ik betalen?
De verklaring kost € 30. U betaalt wanneer u de verklaring ophaalt bij de ambassade. U kunt betalen met pinpas, creditcard of contant geld (AED).
Hoelang duurt het?
Het duurt gemiddeld 5 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.
Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
Nog vragen?
Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.