NederlandWereldwijd

Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Mexico woont

Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Mexico? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.

Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen

In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Mexico nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.

U moet aantonen dat u legaal in Mexico woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
  • een geldige verblijfsvergunning
  • een geldig Mexicaans paspoort, ID-kaart of een Credencial para votar

Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.

Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Mexico? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille. Bekijk meer informatie over het legaliseren van documenten uit Mexico.

Heeft u een ander document uit Mexico? Of uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.

U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.

Stap 3: Maak een afspraak

Heeft u alle documenten uit uw checklist bij stap 1 verzameld? En voldoen de documenten aan alle eisen bij stap 2? Dan kunt u een afspraak maken in Mexico of in Nederland. Vraagt u een paspoort en een ID-kaart aan? Maak dan voor elk document een aparte afspraak.

Afspraak in Mexico

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

Maak online een afspraak bij de ambassade in Mexico-Stad

Afspraak wijzigen of afzeggen

Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.

Het consulaire team van de Nederlandse ambassade in Mexico-Stad bezoekt Guadalajara. U kunt een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen in Guadalajara.

Wanneer?

25 september 2024

Afspraak maken

  • Maak een afspraak via e-mail: mex-ca@minbuza.nl
  • Geef in uw e-mail aan dat u een afspraak wilt maken voor de aanvraagsessie in Guadalajara.
  • Vermeld uw volledige naam, geboortedatum en telefoonnummer. Doe dit voor elke aanvrager.
  • Na het maken van uw afspraak krijgt van de ambassade meer informatie over uw afspraak en de exacte locatie.
  • U hoeft niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

Toeslag

Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 25,40 extra.

Afspraak in Nederland

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

Stap 4: Ga naar uw afspraak

U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.

Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. Print de checklist ook uit en neem deze mee.

Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.

De kosten van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Mexico. Daar leest u ook hoe u kunt betalen.

Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.

Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.

Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.

Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.

Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?

Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.

Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen

U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is. U moet uw nieuwe document binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.

Op de pagina Hoelang duurt het om een Nederlands paspoort of ID-kaart aan te vragen in het buitenland leest u meer over de verwerkingstijd van een paspoort of ID-kaart.

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Mexico-Stad op:

  • maandag: 14.00 - 16.00 uur
  • dinsdag: 14.00 - 16.00 uur
  • woensdag: 14.00 - 16.00 uur
  • donderdag: 14.00 - 16.00 uur
  • vrijdag: 9.00 - 12.00 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.

DHL verzendlabel

U kunt uw paspoort laten opsturen. U heeft hier een voorafbetaald verzendlabel van DHL voor nodig. Dit label geeft u af  tijdens uw aanvraag. Vaak kunt u dit label bij een DHL kantoor aanvragen en betalen. Let wel op dat het label lang genoeg geldig is.

Lukt het niet om een DHL label te krijgen?

Dan kunt u voor of na uw afspraak een label kopen bij het DHL kantoor dat op een blok afstand ligt van de ambassade.

U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U haalt deze op bij de ambassade in Mexico-Stad.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons