Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Denemarken woont

Woont u als Nederlander in Denemarken? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Kopenhagen. U kunt dit ook doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • Is uw document niet opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Denemarken

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Denemarken.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Denemarken doet u dit met:

  • een uittreksel uit het bevolkingsregister van uw woonplaats, met vermelding van uw nationaliteit.

U kunt dit registerindsigt opvragen via borger.dk (website in het Deens). Daar kiest u de optie "Se de oplysninger, der er registreret om dig i CPR" en logt u in met uw Nemld (Deense tegenhanger van DigiD). Download en print het pfd-formulier en breng het mee naar de ambassade.

Personen jonger dan 15 jaar zonder Nemld, zullen een "bopælsattest" met vermelding van nationaliteit bij de gemeente aan moeten vragen. Hieraan zijn meestal kosten verbonden.

Woont u in Zuid-Zweden en vraagt u uw reisdocument aan in Kopenhagen?

Dan levert u een personbevis in. Dit document vraagt u aan bij het Skattekontoret. Bent u jonger dan 18 jaar en bent u in Nederland geboren? Dan toont u ook een geboorteakte of een uittreksel uit uw geboorteplaats.

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Denemarken? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: vraag aan in Denemarken

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Denemarken? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Denemarken (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Maak hier uw afspraak via het afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Denemarken.
U kunt betalen met Dankort, Mastercard, Maestro, Visa of Visa electron. Contant betalen is niet mogelijk.

Wanneer u met een debetkaart betaalt, denkt u er dan aan dat u via uw bank de mogelijkheid voor buitenlandse transacties inschakelt. Op de ambassade is een betaling via het pinapparaat namelijk een buitenlandse transactie.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. In dat geval krijgt u uw paspoort of ID-kaart maximaal 8 weken later.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan wordt uw paspoort of ID-kaart op het moment van de aanvraag ongeldig gemaakt.

Hoe volgt u uw aanvraag?

U ontvangt als u uw reisdocument aanvraagt een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Kopenhagen. Dat kan van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook per aangetekende post laten opsturen. Verzending binnen Denemarken kost minimaal DKK 111,00. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal op te sturen documenten. U betaalt de extra kosten bij het indienen van uw aanvraag.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.
Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude paspoort staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Kopenhagen.