Paspoort of ID-kaart aanvragen als u op de Turks- en Caicoseilanden woont
Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u op de Turks- en Caicoseilanden? Volg dan dit stappenplan.
Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist
U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.
JavaScript staat uit in uw browser. De filtertool kan daarom niet getoond worden. Zet JavaScript aan en open deze pagina daarna opnieuw. U ziet dan de filtertool.
Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.
Stap 2: Check de extra eisen
In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit de Turks- en Caicoseilanden nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.
U moet aantonen dat u legaal op de Turks- en Caicoseilanden woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:
- een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
- een geldige verblijfsvergunning
Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit de Turks- en Caicoseilanden? Dan moet u deze laten legaliseren. Bekijk meer informatie over het legaliseren van documenten uit de Turks- en Caicoseilanden.
Heeft u een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.
U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.
Stap 3: Maak een afspraak
Weet u welke documenten u nodig heeft? Dan kunt u een afspraak maken in de Verenigde Staten of in Nederland. Maak voor iedere aanvraag 1 afspraak.
U kunt geen afspraak maken op de Turks- en Caicoseilanden. U kunt terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld de Verenigde Staten.
Maak online een afspraak bij het consulaat-generaal in Miami
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Stap 4: Ga naar uw afspraak
U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.
Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. In de checklist leest u bij elk document of u het origineel en/of een kopie moet meenemen.
Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.
De kosten van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in de Verenigde Staten. Daar leest u ook hoe u kunt betalen.
Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.
Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.
Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?
Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.
Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.
Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?
Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.
Na uw aanvraag krijgt u een track & trace-code. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is.
Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen
Uw nieuwe paspoort of ID-kaart is meestal binnen 4 weken klaar. Ontbreekt er nog een document bij uw aanvraag? Dan krijgt u hierover bericht. Het duurt dan langer dan 4 weken. U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij het consulaat-generaal in Miami op:
- maandag: 9.00 – 12.00 uur
- dinsdag: 9.00 – 12.00 uur
- woensdag: 9.00 – 12.00 uur
- donderdag: 9.00 – 12.00 uur
- vrijdag: 9.00 – 12.00 uur
Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.
U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via UPS, USPS, FedEx of DHL. U betaalt dan verzendkosten. Neem een prepaid shipping label mee (1 per aanvraag). Meer hierover leest u in de mailing instructions (informatie in het Engels).
U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U haalt deze op bij het consulaat-generaal in Miami.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons