Paspoort of ID-kaart aanvragen als u op de Turks- en Caicoseilanden woont
Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u op de Turks- en Caicoseilanden? Volg dan dit stappenplan.
Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist
U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.
JavaScript staat uit in uw browser. De filtertool kan daarom niet getoond worden. Zet JavaScript aan en open deze pagina daarna opnieuw. U ziet dan de filtertool.
Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.
Stap 2: Check de extra eisen
In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit de Turks- en Caicoseilanden nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.
U moet aantonen dat u legaal op de Turks- en Caicoseilanden woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:
- een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
- een geldige verblijfsvergunning
Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.
Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit de Turks- en Caicoseilanden? Dan moet u deze laten legaliseren. Bekijk meer informatie over het legaliseren van documenten uit de Turks- en Caicoseilanden.
Heeft u een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.
U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.
Stap 3: Maak een afspraak
Weet u welke documenten u nodig heeft? Dan kunt u een afspraak maken in de Verenigde Staten of in Nederland. Maak voor iedere aanvraag 1 afspraak.
U kunt geen afspraak maken op de Turks- en Caicoseilanden. U kunt terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld de Verenigde Staten.
Maak online een afspraak bij het consulaat-generaal in Miami
Afspraak wijzigen of afzeggen
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.
U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.
Stap 4: Ga naar uw afspraak
U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.
Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. In de checklist leest u bij elk document of u het origineel en/of een kopie moet meenemen.
Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.
De kosten van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in de Verenigde Staten. Daar leest u ook hoe u kunt betalen.
Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.
Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.
Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?
Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.
Laat u uw nieuwe paspoort opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade of het consulaat-generaal. Pas dan stuurt de ambassade of het consulaat-generaal uw nieuwe paspoort op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort heeft. U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen.
Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade of het consulaat-generaal.
Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?
Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.
Na uw aanvraag krijgt u een track & trace-code. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is.
Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen
Uw nieuwe paspoort of ID-kaart is meestal binnen 4 weken klaar. Ontbreekt er nog een document bij uw aanvraag? Dan krijgt u hierover bericht. Het duurt dan langer dan 4 weken. U moet uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.
U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij het consulaat-generaal in Miami op:
- maandag: 9.00 – 12.00 uur
- dinsdag: 9.00 – 12.00 uur
- woensdag: 9.00 – 12.00 uur
- donderdag: 9.00 – 12.00 uur
- vrijdag: 9.00 – 12.00 uur
Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.
U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via UPS, USPS, FedEx of DHL. U betaalt dan verzendkosten. Neem een prepaid shipping label mee (1 per aanvraag). Meer hierover leest u in de mailing instructions (informatie in het Engels).
U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U haalt deze op bij het consulaat-generaal in Miami.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons