NederlandWereldwijd

Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Guinee woont

Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Guinee? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.

Checklist aanvraag Nederlands paspoort of ID-kaart

Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen

In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Guinee nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.

U moet aantonen dat u legaal in Guinee woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
  • een geldige verblijfsvergunning
  • een geldig paspoort of ID-kaart van het land van verblijf
  • Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.

In Guinee bestaan meerdere soorten geboorteakten. Welke akte u nodig heeft hangt af van uw situatie. Lees welke documenten u nodig heeft voor de paspoortaanvraag van uw kind.

Volet 1

  • Situatie: de vader is erkenner
    De Nederlandse vader staat als erkenner (déclarant) op de Volet 1. U heeft nodig:
    • De Volet 1
  • Situatie: de moeder is erkenner
    De niet Nederlandse moeder staat als erkenner (déclarant) op de Volet 1. U heeft nodig:
    • De Volet 1
    • Een gelegaliseerde huwelijksakte (als het kind binnen het huwelijk geboren is) of een  gelegaliseerde acte de reconnaissance (erkenningsakte) als het kind niet binnen een (legaal) huwelijk geboren is.
    • Een gelegaliseerde huwelijksakte als het kind vóór een (legaal) huwelijk geboren is.

Geen volet 1

Heeft u geen Volet 1? Dan kunt ook een kopie conform Volet 4 meenemen. De lokale autoriteiten geven niet het origineel van de Volet 4 af. Neem daarom een gelegaliseerde kopie conform van dit document mee naar uw paspoortaanvraag. Let op: dit document is niet voldoende voor een aanvraag. U neemt ook mee:

  • Een gelegaliseerde geboorteakte (certificat de naissance). Het nummer op deze akte moet overeenkomen met het (administratief) nummer op de Volet 4.
  • Een ‘extrait du registre de  l’état – civil’ (naissance)

Tardieve geboorte registratie

Bij een tardieve geboorte aangifte heeft u de volgende documenten nodig:

  • Situatie: de Nederlandse vader is de erkenner (déclarant - de requérant’ van de jugement supplétif). 
    • U neemt mee, de gelegaliseerde ‘Jugement supplétif’ van de rechtbank (tribunal de première instance) met een gelegaliseerde ‘transcription d’acte de naissance’ aangevraagd door de Nederlandse vader. Belangrijk: Heeft de Nederlandse vader de erkenning  gedaan bij de Burgelijke Stand in Nederland? Neem dan de Nederlandse erkenningsakte mee.
  • Situatie: de niet Nederlandse moeder is de erkenner (déclarant - de ‘requérant’ van de jugement supplétif)
    • U neemt mee de gelegaliseerde ‘Jugement supplétif’ van de rechtbank (tribunal de première instance) met een gelegaliseerde’ transcription d’acte de naissance’ samen met een (gelegaliseerde) ‘acte de reconnaissance de paternité’.

Digitale geboorteakte (paars/groen)

Is uw kind geboren na 2022 en heeft u een digitale geboorteakte/certificat de naissance numérique? Neem dan ook een gelegaliseerde Volet 1 mee samen met de gelegaliseerde ‘certificat de naissance numérique’. U kunt het originele document direct laten legaliseren. Een kopie conform van de certificat de naissance numérique wordt niet geacepteerd.

Moet u een huwelijksakte meenemen voor uw aanvraag? Neem dan mee:

  • De Volet 1 van de huwelijksakte
  • Heeft u geen Volet 1? Neem dan de gelegaliseerde jugement supplétif met de transcription van de huwelijksakte mee.

Waarschuwing: Vraagt u voor het eerst een Nederlands paspoort of ID-kaart aan? En heeft u documenten uit Guinee zoals bijvoorbeeld een geboorteakte of huwelijksakte? U moet deze documenten laten legaliseren in Guinee. Wij sturen de documenten door naar de IND om te controleren of ze echt zijn. Dit kan 6 tot 9 maanden duren. Pas als de documenten zijn goedgekeurd, gaan we verder met uw aanvraag. Lees hoe u documenten kunt laten legaliseren in Guinee.

Heeft u een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.

U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in een andere taal? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.

Stap 3: Maak een afspraak

Heeft u alle documenten uit uw checklist bij stap 1 verzameld? En voldoen de documenten aan alle eisen bij stap 2? Dan kunt u een afspraak maken in Senegal of in Nederland. Vraagt u een paspoort en een ID-kaart aan? Maak dan voor elk document een aparte afspraak.

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

U kunt geen afspraak maken in Guinee. U kunt terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld Senegal.

Maak online een afspraak bij de ambassade in Dakar

Afspraak wijzigen of afzeggen

Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

Stap 4: Ga naar uw afspraak

U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.

Neem alle originele documenten uit uw persoonlijke checklist mee. De baliemedewerker maakt kopieën. U krijgt uw originele documenten weer mee terug naar huis. Print de checklist ook uit en neem deze mee.

Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.

De kosten van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Senegal. Daar leest u ook hoe u kunt betalen.

Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.

Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.

Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.

Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.

Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?

Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.

Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen

U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is. U moet uw nieuwe document binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.

Op de pagina Hoelang duurt het om een Nederlands paspoort of ID-kaart aan te vragen in het buitenland leest u meer over de verwerkingstijd van een paspoort of ID-kaart.

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Dakar op:

  • dinsdag: 14.30 – 15.30 uur
  • donderdag: 14.30 – 15.30 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen via DHL. U betaalt dan 13.000 FCFA tijdens uw aanvraag. Uw kunt uw nieuwe paspoort via DHL ook laten versturen naar de honorair consul (HC) in Mauritanië. Zodra uw document daar is aangekomen, wordt er contact met u opgenomen om een afspraak te maken.

U kunt uw nieuwe ID-kaart niet laten opsturen. U haalt deze op bij de ambassade in Dakar.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons