NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Zimbabwe voor gebruik in Nederland

U wilt documenten uit Zimbabwe gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Zimbabwaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Harare (Zimbabwe) uw document.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Zimbabwe? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten in het Shona en Noord-Ndebele moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 1 tot en met 3.
  • Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 2 en 3.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Shona of Noord-Ndebele opgesteld? Voor gebruik in Nederland heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in de Zimbabwe legaliseren.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Legalisatie door de Zimbabwaanse autoriteiten

Laat uw document, en eventueel de vertaling, eerst legaliseren door het Zimbabwaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Harare

Laat uw document, en eventueel de vertaling, daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Harare (Zimbabwe).

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

  • Het verwerken van legalisaties duurt 3 werkdagen. Als uw document klaar is, informeert de ambassade u daarover.
  • Gelegaliseerde documenten ophalen kan op maandag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Bekijk voordat u komt de sluitingsdagen van de ambassade.
  • Documenten laten opsturen kan op aanvraag.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Een afschrift van een geboorteakte vraagt u op bij de afdeling geboorte van het Algemeen Register in Harare. Het register heeft daarbij de volgende gegevens van u nodig:

  • uw volledige naam
  • uw geboortedatum en geboorteplaats
  • uw geboorteregistratienummer

Contactgegevens:

Registrar General
Central Registry for Passports, Citizenship, Births, Deaths and Marriages
Private Bag
7734
Causeway, Harare

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij de afdeling huwelijk van het Algemeen Register in Harare. U heeft daarbij uw geboorteakte nodig. De verklaring is 6 maanden geldig.

Contactgegevens:

Registrar General
Central Registry for Passports, Citizenship, Births, Deaths and Marriages
Private Bag
7734
Causeway, Harare

Een afschrift van een huwelijksakte vraagt u op bij de afdeling huwelijk van het Algemeen Register in Harare. Het register heeft daarbij de volgende gegevens van u nodig:

  • de volledige namen van u en uw huwelijkspartner
  • de datum en plaats van het huwelijk

Contactgegevens:

Registrar General
Central Registry for Passports, Citizenship, Births, Deaths and Marriages
Private Bag
7734
Causeway, Harare

Een afschrift van een echtscheidingsakte vraagt u op bij de rechtbank waar de echtscheiding werd uitgesproken.

Voor echtscheidingen in Harare

Registrar of the High Court
P.O. Box 8050
Causeway, Harare

Voor echtscheidingen in Bulawayo

Assistant Registrar of the High court
P.O. Box 579
Bulawayo

Een afschrift van een overlijdensakte vraagt u op bij het Algemeen Register in Harare. Het register heeft daarbij de volgende gegevens van u nodig:

  • de volledige naam van de overledene
  • de datum en plaats van overlijden

Contactgegevens:

Registrar General
Central Registry for Passports, Citizenship, Births, Deaths and Marriages
Private Bag
7734
Causeway, Harare

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten in Zimbabwe.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per instantie. Neem voor meer informatie contact op met de instantie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.