NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Thailand voor gebruik in Nederland

U wilt documenten uit Thailand gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door de Thaise autoriteiten. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Bangkok uw document.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Thailand? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten van de Thaise burgerlijke stand kunt u meestal in het Engels laten afgegeven. Vertalen is dan niet nodig. Volg de stappen 2 en 3.
  • Documenten in het Thais moet u wel laten vertalen voor gebruik in Nederland. Volg de stappen 1 tot en met 3.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Thai opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Thailand legaliseren.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Thailand

Laat uw document en eventueel de vertaling eerst legaliseren door het Consular Affairs Department van het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken of bij een van de bijkantoren. 

U kunt daarvoor online een afspraak maken (informatie in het Thais en Engels). Bij het maken van de afspraak ziet u waar u terecht kunt om uw documenten te laten legaliseren.

Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Bangkok

Laat uw document en eventueel de vertaling daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Bangkok.

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

  • Gelegaliseerde documenten worden binnen enkele dagen per post naar uw huisadres in Thailand verzonden. De verzendkosten bedragen THB 70.
  • Wilt u de documenten zelf ophalen? Dan kunt u dat doen 2 werkdagen nadat u de documenten heeft ingeleverd. U kunt de document ophalen van maandag tot en met donderdag tussen 13.30 en 15.00 uur.

    Hou rekening met de dagen waarop de ambassade gesloten is. U vindt de sluitingsdagen op de contactpagina van de ambassade.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Een Engelstalig gewaarmerkt afschrift (certified copy) van een geboorteakte vraagt u op bij een districtskantoor (Amphur).

Bent u geboren na 1980? Dan kunt u ook terecht bij het Bureau of Registration Administration, Department of Provincial Administration (DOPA) in Bangkok.

Engelstalige afschriften van een huwelijks-, echtscheidings- of overlijdensakte vraagt u op bij een districtskantoor (Amphur).

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij een districtskantoor (Amphur). Neem 2 getuigen mee die kunnen bevestigen dat u niet getrouwd bent.

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Thailand.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per instantie. Neem voor meer informatie contact op met de instantie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.