Legaliseren van documenten uit Rwanda voor gebruik in Nederland
U wilt documenten uit Rwanda gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Rwandese ministerie van Justitie en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Kigali uw document.
Goed om te weten
- Documenten in het Kinyarwanda moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 1 tot en met 3.
- Documenten in het Frans en Engels hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 2 en 3.
- Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.
Stap 1: Laat uw document vertalen
Is uw document in het Kinyarwanda opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.
- Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
- Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.
Ga naar stap 2.
- Laat het originele document in Rwanda legaliseren.
- Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).
Ga naar stap 2.
Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Rwanda
Laat uw document en eventueel de vertaling legaliseren door:
- Het Office Notarial de Kigali van het Rwandese ministerie van Justitie.
en - Het Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken (afdeling Protocol) in Kigali.
Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Kigali
Laat uw document en eventueel de vertaling daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Kigali.
Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.
- De consulaire balie is open op dinsdag en donderdag. De legalisatie is de volgende consulaire openingsdag klaar. Als uw document klaar is, informeert de ambassade u daarover.
- Gelegaliseerde documenten ophalen kan op dinsdag- en donderdagmiddag tussen 13.30 en 16.30 uur. Maak hiervoor een afspraak.
- De ambassade stuurt geen documenten per post.
Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Een afschrift van een geboorteakte (acte de naissance/attestation de naissance), huwelijksakte (attestation de mariage) of echtscheidingsakte (acte de divorce>) vraagt u op bij de gemeente (commune) waar de gebeurtenis plaatsvond.
Een verklaring van ongehuwd zijn (attestation de célibat) vraagt u op bij de gemeente (commune) in uw geboorteplaats of waar u woont.
Een afschrift van een overlijdensakte vraagt u op in de gemeente (commune) waar de overledene is geboren.
Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?
Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Rwanda.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per instantie. Neem voor meer informatie contact op met de instantie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.