Legaliseren van documenten uit Thailand voor gebruik in Nederland

U wilt uw Thaise document of een Engels afschrift daarvan gebruiken in Nederland. U heeft eerst legalisatie nodig van de Thaise autoriteiten. Daarna moet u uw document ook laten legaliseren bij de Nederlandse ambassade in Bangkok.

Wie kan documenten laten legaliseren?

Iedereen met 1 of meer documenten uit Thailand.

U kunt uw gelegaliseerde document gebruiken in:

  • Europees Nederland
  • Aruba
  • Bonaire
  • Curaçao
  • Saba
  • Sint Eustatius
  • Sint Maarten

Voorwaarden voor uw document

Uw document is origineel en compleet. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan zitten deze erbij.

Vertaling van uw document

Met ingang van 26 april 2019 verstrekken de kantoren van de Burgerlijke Stand in Thailand, op verzoek van de (Thaise) burger, de meest voorkomende documenten in het Engels. U kunt een Engelstalig afschrift bij elk willekeurig provinciaal kantoor (Amphur) aanvragen, ongeacht bij welke Amphur het document is afgegeven. Als de geboorte, het huwelijk of het overlijden lang geleden is, kan het zijn dat de gegevens niet compleet zijn. In dat geval moet u het document alsnog opvragen bij de Amphur waar het document oorspronkelijk is afgegeven.  

Als uw document niet in het Engels is, kunt u een vertaling nodig hebben. Hiervoor geldt het volgende:

  • Een beëdigde vertaler vertaalt uw document.
  • De vertaling is in het Engels.

Welke documenten kunt u laten legaliseren?

U kunt allerlei documenten laten legaliseren. Bijvoorbeeld diploma’s en verklaringen. De meest voorkomende soorten documenten zijn:

Afschrift van een geboorteakte

Vraag een Engelstalig gewaarmerkt afschrift (certified copy) aan bij een Amphur.

Geboren na 1980

U kunt ook terecht bij het Bureau of Registration Administration, Department of Provincial Administration (DOPA) in Bangkok.

Verklaring van ongehuwd zijn

Vraag een Engelse verklaring aan bij een districtskantoor (Amphur). Neem 2 getuigen mee die kunnen bevestigen dat u niet getrouwd bent.

Afschrift van een huwelijksakte

Vraag een Engelstalig afschrift aan bij een Amphur.

Afschrift van een echtscheidingsakte

Vraag een Engelstalig afschrift aan bij een Amphur.

Afschrift van een overlijdensakte

Vraag een Engelstalig afschrift aan bij een Amphur.

Waar kunt u uw document laten legaliseren?

Laat uw Engelstalige afschrift of het vertaalde document en het Thaise document eerst legaliseren bij het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken, of bij het bijkantoor in MRT Khlong Toei (Bangkok), Songkhla, Chiang Mai of Ubon Ratchathani. Daarna laat u uw document legaliseren door de Nederlandse ambassade in Bangkok.

U kunt dit ook door iemand anders laten doen. Uw document is na legalisatie klaar voor gebruik in het Koninkrijk der Nederlanden.

Hoe maakt u een afspraak?

U heeft de volgende mogelijkheden:

  1. Maak een afspraak via ons online afsprakensysteem om uw aanvraag bij de ambassade in Bangkok in te dienen.
  2. Maak een afspraak met VFS Global.

Wanneer kunt u uw document ophalen?

  • Ambassade: u kunt gelegaliseerde documenten 2 werkdagen na de dag van inlevering ophalen. Dit kan van maandag tot en met donderdag tussen 14:00 en 15:00 uur. Neem uw bonnen mee.
  • Het document kan ook per post naar uw huisadres in Thailand worden verzonden. De verzendkosten bedragen THB 70.
  • VFS Global: U kunt gelegaliseerde documenten een week na de dag van inlevering ophalen. Neem uw betaalbewijs mee.

Hoeveel moet u betalen?

De prijs van een legalisatie vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Thailand. VFS rekent een aanvullende servicefee van THB 478 per set van vier documenten.

Bemiddeling door Consulair Dienstencentrum (CDC) in Den Haag

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en laten legaliseren van documenten.

Controle van uw document

De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat. De stempel toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren.