Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Spanje woont

Woont u als Nederlander in Spanje? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Madrid. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Het consulair team van de Nederlandse ambassade in Madrid bezoekt op 11 en 12 juni 2019 de regio Levante, La Nucia. Bekijk het nieuwsbericht voor meer informatie.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Lever van elk document altijd het origineel en een kopie in.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Vraagt u in het buitenland een paspoort of ID-kaart aan? Dan mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Spanje

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Spanje.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Spanje doet u dit met:

  • een certificado de empadronamiento (bewijs van inschrijving bij een gemeente). Als u dit document niet kunt verkrijgen, dan overlegt u een certificado de registro de la Union (bewijs van inschrijving van inzittende van de Europese Unie).

Spaanse geboorte- en huwelijksaktes

  • Moet u bij uw aanvraag uw geboorteakte tonen? Dan wordt daarmee het certificado literal de nacimiento bedoeld.
  • Spaanse geboorte- en huwelijksaktes hoeven niet gelegaliseerd te worden.

Eerste aanvraag: legalisatie van documenten

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte (certificado literal de nacimiento) of huwelijksakte die is afgegeven door Spanje? Dan is legalisatie niet nodig als u de aanvraag indient bij de ambassade in Madrid.

Gaat u uw aanvraag indienen bij een Nederlandse grensgemeente? Dan heeft u hiervoor een meertalig uittreksel van de geboorteakte of huwelijksakte nodig. Deze hoeft niet gelegaliseerd te zijn.

Heeft u een document uit een ander land? Ga dan na of het gelegaliseerd moet worden.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: vraag aan in Spanje

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Spanje? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Spanje (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

U kunt online een afspraak maken met de ambassade in Madrid om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen.

Het consulair team van de Nederlandse ambassade in Madrid bezoekt op 11 en 12 juni 2019 de regio Levante, La Nucia. Bekijk het nieuwsbericht voor meer informatie.

Bent u niet in staat om naar de ambassade te reizen? Dan kunt u misschien dichterbij u in de buurt een paspoort of ID-kaart aanvragen. Een consulair team van de ambassade bezoekt verschillende Spaanse regio’s om aanvragen in behandeling te nemen. Lees meer over het aanvragen van een reisdocument in de regio

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Spanje.

U kunt pinnen met een debit- of creditcard in euro’s (EUR). U kunt niet betalen met American Express.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Madrid. Dat kan op:

  • maandag, dinsdag en donderdag van 9.30 uur tot 13.00 uur en van 14.30 uur tot 16.00 uur
  • woensdag van 10.30 uur tot 13.00 uur en van 14.30 uur tot 16.00 uur
  • vrijdag van 9.30 uur tot 13.00 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Verzending van uw nieuwe reisdocument

Indien u niet persoonlijk uw nieuwe document kunt komen ophalen op de ambassade, bestaat er de mogelijkheid deze op te laten sturen per post.

De verzending wordt enkel gedaan door Correos.

Indien u kiest voor deze optie dient u het volgende in te leveren bij de aanvraag:

  1. Een (1) enveloppe PAQ 48 h

          2. Een wit vel papier: naam + volledig adres van de ontvanger (getypte tekst). Verzending naar een postbus is toegestaan.

Deze enveloppe kan worden aangeschaft bij ieder postkantoor. De prijs is inclusief de verzending van de ambassade naar uw huis.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Madrid.