Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Turkije

De Turkse overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Turkije.

Update 26 maart 2020 - 15:05

Hulp gestrande reizigers

Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij de online registratie? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week). NB. Vanwege drukte aan de telefoon kan de wachttijd oplopen.

Waarom is het reisadvies voor Turkije aangepast?

De Turkse overheid heeft maatregelen getroffen om het risico op verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te verkleinen. Er zijn inreisbeperkingen voor reizigers uit Nederland afgekondigd (en voor diverse andere landen, waaronder: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Noorwegen, Denemarken, België, Oostenrijk, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zwitserland, Saoedi-Arabië, Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten). Deze reisbeperkingen zijn vooralsnog van kracht tot 17 april 2020.

Ik ben nu in Turkije of maak een tussenstop in Turkije, kan ik nog wel terug naar Nederland?

Nederlanders die al in Turkije zijn en terug willen naar Nederland wordt dringend geadviseerd om na te gaan of er mogelijkheden zijn te vertrekken. Er zijn op dit moment geen directe vluchten van Turkije naar Nederland. Ook het aantal indirecte vluchten naar Nederland, vanuit Istanbul via derde landen, neemt in snel tempo af. Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Indien vertrek niet mogelijk is, zoek dan naar mogelijkheden voor passend verblijf om te blijven.

Ik woon in Turkije, kan ik daar nog terug naar toe?

Nee. Personen met Nederlandse nationaliteit en mensen die een verblijfsvergunning (ikamet) in Turkije hebben worden Turkije op dit moment niet binnengelaten.

Gaat er nog vliegverkeer naar Turkije?

Nee. Er gaat op dit moment vanuit Nederland geen vliegverkeer naar Turkije.

Ik heb een ticket geboekt naar Turkije. Kan ik nog afreizen?

Nee. U kunt op dit moment vanuit Nederland niet afreizen naar Turkije. Dit verbod geldt vooralsnog tot 17 april. Informeer bij uw luchtvaartmaatschappij wat u het beste kunt doen.

Wat gebeurt er wanneer ik niet op tijd Turkije kan verlaten en ik de maximale verblijfsperiode van 90 dagen voor visumhouders in Turkije overschrijd?

De Turkse overheid heeft aangegeven voorlopig geen boetes op te leggen bij overschrijding van de maximale verblijfsperiode van 90 dagen in Turkije voor visumhouders, in verband met de geldende reisrestricties vanwege het coronavirus. Dit geldt echter alleen als uw situatie bekend is bij de Turkse autoriteiten. Als u zich momenteel in Turkije bevindt en uw visum verloopt binnenkort, maar u kunt Turkije niet voor het verstrijken van de geldigheid van uw visum verlaten, dan kunt u zich bij de Nederlandse ambassade in Ankara of het consulaat in Istanbul registreren.

U kunt zich registreren door een e-mail te sturen naar een van de volgende e-mailadressen: ANK-CA@minbuza.nl of IST-CA@minbuza.nl.

Vermeld in deze e-mail de volgende gegevens:

  • Volledige naam van betrokkene(n)
  • Paspoortnummer(s)
  • Datum einde geldigheid visum
  • Referentienummer van uw visum (Referans No)

Op 2 maart heeft Turkije de visumplicht voor Nederlanders afgeschaft. Ik ben na 2 maart 2020 Turkije binnen gereisd voor een kort verblijf. Wat gebeurt er wanneer ik Turkije niet op tijd kan verlaten en ik de maximaal toegestane verblijfsperiode van 90 dagen in Turkije overschrijd?

Hier geldt dezelfde procedure als voor visumhouders: registratie bij de Nederlandse ambassade in Ankara of het consulaat in Istanbul.

U kunt zich registreren door een e-mail te sturen naar een van de volgende e-mailadressen: ANK-CA@minbuza.nl of IST-CA@minbuza.nl.

Vermeld in deze e-mail de volgende gegevens:

  • Volledige naam van betrokkene(n)
  • Paspoortnummer(s)
  • Datum van binnenkomst in Turkije

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

Alle Nederlanders in Turkije wordt verzocht om zich te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten.

Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.