Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland

U wilt uw Nederlandse document geschikt maken voor gebruik in een ander land. U heeft dan meestal eerst een Nederlandse legalisatie nodig. Uw document krijgt dan een bepaalde stempel of sticker. Meestal doet de ambassade of het consulaat van het land waar u het document gaat gebruiken de laatste legalisatie.

Documenten uit landen en gemeenten van het Koninkrijk der Nederlanden kunt u overal in het koninkrijk gebruiken zonder legalisatie.

Wat is legaliseren en waar is het voor nodig?

Legaliseren is een document geschikt maken voor gebruik in een ander land. Bijvoorbeeld een diploma of een afschrift van de burgerlijke stand. Door deze legalisatie is duidelijk dat uw document van een bevoegde instantie komt.

De procedure hangt af van het type document:

Overheidsdocumenten

  • afschrift van de burgerlijke stand
  • kopie van paspoort
  • verblijfsdocument

Diploma’s

  • diploma
  • cijferlijst
  • certificaat
  • bewijs van inschrijving bij een opleiding

Medische verklaringen

  • gezondheidsverklaring
  • medicijnverklaring
  • dierenpaspoort

Juridische documenten

  • volmachten
  • beschikking van een rechtbank
  • document van een advocaat
  • document van een notaris

Zakelijke documenten

  • statuten
  • analyserapport
  • exportdocument
  • certificaat van herkomst

Documenten van Nederlandse organisaties die u rechtstreeks kunt laten legaliseren

Het CDC legaliseert documenten van een aantal organisaties rechtstreeks wanneer op het document de naam en handtekening staan van een bevoegde medewerker.

Eenvoudiger gebruik documenten binnen EU vanaf 16 februari 2019

Vanaf 16 februari 2019 kunt u bepaalde documenten uit een lidstaat van de Europese Unie (EU) direct, zonder apostille gebruiken in alle EU-landen en in sommige gebiedsdelen. Lees meer over de vereenvoudiging van het gebruik van openbare documenten uit de EU.