NederlandWereldwijd

Verklaring van woonplaats aanvragen in Tunesië

Bent u Nederlander, woont u in Tunesië en heeft u een verklaring van woonplaats nodig? U kunt deze verklaring aanvragen bij de Nederlandse ambassade in Tunis.

Informatie: Staat u in Nederland ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP)? Vraag de verklaring dan aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Mogelijk moet u de verklaring laten vertalen en legaliseren.

Via de onderstaande stappen vraagt u in persoon een verklaring van woonplaats aan.

Stap 1: Verzamel de juiste documenten

Voor het aanvragen van een verklaring van woonplaats heeft u nodig:

  • Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
  • Een bewijs van adres, bijvoorbeeld een inschrijving van uw gemeente. Is dat niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat.
  • Bewijs dat u legaal in het land woont waar u de verklaring aanvraagt. Bijvoorbeeld met uw verblijfsvergunning, werkvergunning of studievisum.
    Let op: een toeristenvisum telt niet als bewijs dat u legaal woont in een land.

Heeft u alle benodigde documenten? Neem de originele documenten en een kopie van de documenten mee naar uw afspraak.

Wilt u een verklaring van woonplaats aanvragen voor uw minderjarige kind? Dan heeft u ook de geboorteakte van uw kind nodig. Hiermee bewijst u dat u de ouder bent van uw kind.

Stap 2: Mail de documenten naar de ambassade

Stuur een e-mail naar de Nederlandse ambassade in Tunis:

tun-ca@minbuza.nl

Vermeld in uw mail:

  • de naam van de verklaring (in het onderwerp van uw e-mail).
  • uw voornaam en achternaam (in het onderwerp van uw e-mail).
  • uw (mobiele) telefoonnummer.
  • waar u de verklaring voor nodig heeft. Het doel van de verklaring wordt vermeld op de verklaring.

Voeg de benodigde documenten als pdf toe in de bijlage van uw e-mail.

Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.

Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer over KopieID op Rijksoverheid.nl.

Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 e-mails.

Stap 3: Betaal voor de verklaring

Het aanvragen van een consulaire verklaring kost geld. Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u een e-mail met de volgende gegevens:

  • Het referentienummer dat u bij uw betaling moet gebruiken.
    Let op: zorg bij uw betaling dat u in de omschrijving het referentienummer gebruikt. Doet u dat niet? Dan zorgt dat voor vertraging bij de afgifte van de verklaring.
  • De betaalinstructies: maak het bedrag in euro over naar de bankrekening van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Betaal het totaalbedrag volgens de ontvangen betaalinstructies.

Een consulaire verklaring kost € 30.

Stap 4: Ontvang de verklaring

Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.

Is uw betaling ontvangen en verwerkt? Dan ontvangt u de verklaring daarna via e-mail.

U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.