Nederland Wereldwijd

Verklaring van woonplaats in Singapore

Bent u Nederlands en woont u in Singapore? Dan heeft u soms een verklaring van woonplaats nodig. De ambassade in Singapore kan de verklaring voor u opstellen.

Wanneer heeft u een verklaring van woonplaats nodig?

Met een verklaring van woonplaats kunt u uw buitenlandse woonplaats bewijzen. U hebt deze verklaring nodig voor:

  • verschillende soorten belasting- of premieheffing van sociale verzekeringen
  • vernieuwing van uw rijbewijs

Wat heeft u nodig?

Wanneer u een verklaring van woonplaats aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:

  • een bewijs dat u met toestemming van de autoriteiten woont in het land waar u de aanvraag voor de verklaring doet, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Dit is niet nodig wanneer u binnen de EU woont.
  • een bewijs van uw huidige adres
    Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont of, als dat niet bestaat in uw land, een huurcontract of gas- of elektriciteitsrekening met daarop uw naam en adres.
  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan een van de volgende documenten zijn:
    • een geldig Nederlands paspoort
    • een geldige Nederlandse ID-kaart
    • een geldige Verklaring van Nederlanderschap

Hoe vraag ik de verklaring aan?

De verklaring vraagt u aan per e-mail:

  1. Stuur uw e-mail naar: sin-ca@minbuza.nl.
  2. Vermeld de naam van de verklaring en uw achternaam in het onderwerp van uw e-mail.
  3. Geef in de e-mail aan waar u de verklaring voor nodig heeft. De ambassade vermeldt het doel waar u de verklaring voor nodig heeft in de verklaring.
  4. Vergeet niet om uw (mobiele) telefoonnummer in de mail te vermelden.
  5. Maak van alle documenten die nodig zijn een pdf en stuur deze mee als bijlage (een foto van uw documenten is niet toegestaan).
    Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 (of meer) e-mails.

Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.

Hoeveel moet ik betalen?

Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u een e-mail met de volgende gegevens:

  • Het totaalbedrag dat u moet betalen: een verklaring kost € 30.
  • Het referentienummer dat u bij uw overmaking moet gebruiken.
    Let op: gebruikt u het referentienummer niet, dan leidt dit tot vertraging bij de afgifte van de verklaring.
  • De betaalinstructies: transfer in euro naar de bankrekening van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Zodra uw betaling ontvangen is, stelt de ambassade de verklaring op. U ontvangt de verklaring digitaal per e-mail.

Hoelang duurt het?

Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.

Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.

Contact?

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder. Stel uw vragen via het contactformulier.