Verklaring van woonplaats aanvragen in Canada
Als u in Canada woont, heeft u soms een verklaring van woonplaats nodig. De Nederlandse ambassade in Ottawa of het consulaat-generaal in Vancouver of Toronto kan de verklaring voor u opstellen.
Wanneer heeft u een verklaring van woonplaats nodig?
Met een verklaring van woonplaats kunt u uw buitenlandse woonplaats bewijzen. U hebt deze verklaring nodig voor:
- verschillende soorten belasting- of premieheffing van sociale verzekeringen
- vernieuwing van uw rijbewijs
Wat heeft u nodig?
Wanneer u een verklaring van woonplaats aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:
- een bewijs dat u met toestemming van de autoriteiten woont in het land waar u de aanvraag voor de verklaring doet, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Dit is niet nodig wanneer u binnen de EU woont.
- een bewijs van uw huidige adres
Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont of, als dat niet bestaat in uw land, een huurcontract of gas- of elektriciteitsrekening met daarop uw naam en adres. - een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan een van de volgende documenten zijn:
- een geldig Nederlands paspoort
- een geldige Nederlandse ID-kaart
- een geldige Verklaring van Nederlanderschap
Verklaring van woonplaats in dit land of gebied
In persoon
Maak een afspraak via het online afsprakensysteem (informatie in het Engels). Wij kunnen de verklaring in principe meteen vervaardigen. Als dat niet lukt, moet u het een andere dag ophalen, of laten versturen.
Per post
U kunt een verklaring van woonplaats ook per post indienen (informatie in het Engels). Stuur dan de benodigde documenten naar de dichtstbijzijnde vertegenwoordiging.
Geef in een brief duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft. Wij vermelden dit doel in de verklaring. Het duurt maximaal 3 werkdagen om de verklaring op te stellen. Als u originele documenten heeft meegestuurd dan sturen wij die retour, met de verklaring, per reguliere post. Indien u een Canada Post Xpresspost enveloppe heeft bijgesloten, dan gebruiken we die.
Betaling
Komt u in persoon aanvragen? Dan kunt u betalen per creditcard (bij voorkeur Mastercard /Visa, American Express wordt niet geaccepteerd) of betaalpas. U kunt niet betalen met contant geld.
Stuurt u uw aanvraag per post? Sluit dan een van deze documenten bij:
- een certified cheque in Canadese dollars en afgegeven door een Canadese instantie ten behoeve van: 'Netherlands Embassy'.
- een money order in Canadese dollars en van een Canadese instantie ten behoeve van: 'Netherlands Embassy'.
- een autorisatieformulier (in het Engels) om de ambassade of het consulaat-generaal toestemming te geven uw credit card te gebruiken als betaalmiddel.
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de actuele kosten.
Contact?
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder. Stel uw vragen via het contactformulier.