Nooddocument aanvragen in Marokko
Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in Marokko? En heeft u een nooddocument nodig om binnenkort te reizen? Volg de stappen om een nooddocument aan te vragen.
Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar de ambassade in Rabat: rab-ca@minbuza.nl. Stuur daarbij de volgende gegevens en documenten mee:
- een scan of foto van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart. Heeft u deze niet? Stuur dan de volgende gegevens zoals die vermeld staan op uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart:
- uw volledige naam
- uw geboortedatum
- de naam van de instantie die het document heeft afgegeven (burgemeester van …, ambassadeur te …)
- de datum van afgifte
- het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent
- een bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen, zoals uw reisschema, vluchtgegevens, andere reserveringen of een brief van uw werkgever
- uw huidige locatie
Een aangifte of proces verbaal. Arabische aangiftes en processen verbaal moeten vertaald worden naar het Nederlands, Engels of Frans.
De ambassade vraagt toestemming aan het ministerie van Buitenlandse Zaken om het nooddocument af te geven. Dit duurt meestal 1 tot 3 werkdagen. Heeft u geen kopie van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart meegestuurd? Dan kan het langer duren.
Heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken toestemming gegeven om het nooddocument af te geven? Dan neemt de ambassade contact met u op om te bespreken waar en wanneer u het nooddocument kunt aanvragen.
Voor uw aanvraag neemt u de volgende documenten mee:
- een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier
- een volledig ingevulde verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier)
- 2 pasfoto’s die voldoen aan de Nederlandse eisen. Bekijk hoe u Nederlandse pasfoto's laat maken in Marokko.
- bewijs dat u toerist bent of bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen
- als u reist met het vliegtuig, de trein, bus of boot: tickets voor u verdere reis
- als u die heeft: een foto of scan van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart
- als u die heeft: andere identiteitsbewijzen of foto’s of scans daarvan
- als u die heeft: een schriftelijk bewijs van aangifte met vermelding van verlies of diefstal van uw paspoort of ID-kaart
Jonger dan 18 jaar
Is het nooddocument voor iemand van jonger dan 18 jaar? Dan is ook toestemming nodig van de ouder(s) of voogd(en). Zij moeten:
- kopieën van hun paspoort of ID-kaart meenemen
- het paspoortaanvraagformulier ondertekenen of een bewijs van toestemming invullen
De ambassade vertelt u waar en wanneer uw afspraak is. Neem alle documenten uit de lijst hierboven mee naar uw afspraak.
U betaalt ter plekke. In het overzicht van de consulaire tarieven in Marokko ziet u wat een nooddocument kost en hoe u kunt betalen.
Zodra uw aanvraag is verwerkt, staat uw paspoort of ID-kaart internationaal geregistreerd als vermist. Zo kan niemand ermee reizen. Vindt u uw paspoort ID-kaart weer terug? Dan mag u er ook niet mee reizen.
Een nooddocument ligt meestal na 1 tot 3 werkdagen klaar. De ambassade vertelt u waar en wanneer u uw document kunt ophalen. Houd er rekening mee dat een nooddocument minder lang geldig is dan een paspoort of ID-kaart.
Beslist het ministerie van Buitenlandse Zaken dat u een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart nodig heeft? Bijvoorbeeld omdat het land waar u naartoe reist geen Nederlands nooddocument accepteert? Dan duurt de aanvraag langer. Houd rekening met 4 weken.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons