NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Zuid-Korea voor gebruik in Nederland

U wilt een document uit Zuid-Korea gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van de Zuid-Koreaanse autoriteiten. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Zuid-Korea? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten in het Koreaans moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten

Legalisatie van documenten in het Koreaans bestaat uit 2 stappen.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Koreaans opgesteld? Voor gebruik in Nederland heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren met een apostille.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Zuid-Korea legaliseren met een apostille.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Laat uw document legaliseren

Laat het document en eventueel de vertaling legaliseren met een apostille.

U haalt de apostille bij de Zuid-Koreaanse autoriteiten. De contactgegevens vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).

Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u een document dat is afgegeven door de Zuid-Koreaanse ambassade in Den Haag? Laat het document dan legaliseren door het Consulair Dienstencentrum in Den Haag.

Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

De Zuid-Koreaanse ambassade geeft afschriften af van een:

  • basic (birth) certificate
  • family relation certificate
  • marriage certificate
  • certificate of removal from the family registry

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Documenten van de burgerlijke stand vraagt u op bij het districtskantoor (gu office) of gemeentehuis (myun-, eup-, dong offices).

 Personen met de Zuid-Koreaanse nationaliteit hebben een:

  • basic (birth) certificate
  • family relation certificate, of een certificate of removal from the family registry

Heeft u een van onderstaande documenten nodig? Lees hoe u dit opvraagt:

  • afschrift van een geboorteakte: vraag het ‘basic (birth) certificate’ en het ‘family relation certificate’ op
  • afschrift van een huwelijksakte: vraag een ‘marriage certificate’ op, u krijgt een afschrift van het ‘family relation certificate
  • afschrift van een echtscheidingsakte: vraag het ‘certificate of removal from the family registry’ op
  • afschrift van een overlijdensakte: vraag het ‘family relation certificate’ op, of het ‘certificate of removal from the family registry

Een verklaring van ongehuwd zijn nodig? Vraag het family relation certificate op bij het districtskantoor (gu office) of gemeentehuis (myun-, eup-, dong offices).

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Zuid-Korea.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per instantie. Neem voor meer informatie contact op met de instantie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.