Legaliseren van documenten uit Zambia voor gebruik in Nederland
U wilt documenten uit Zambia gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Zambiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Harare (Zimbabwe) uw document.
Goed om te weten
- Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
- Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.
Stap 1: Legalisatie door de Zambiaanse autoriteiten
Laat uw document eerst legaliseren door het Zambiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Stap 2: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Harare (Zimbabwe)
Laat uw document daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Harare (Zimbabwe).
Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.
- Het verwerken van legalisaties duurt 3 werkdagen. Als uw document klaar is, informeert de ambassade u daarover.
- Gelegaliseerde documenten ophalen kan op maandag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Bekijk voordat u komt de sluitingsdagen van de ambassade.
- Documenten laten opsturen kan op aanvraag.
Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Geboren op of na 1 januari 1973
Een afschrift van een geboorteakte vraagt u op bij het algemeen register van geboorte-, huwelijk- en overlijden: Registrar General of Births, Deaths and Marriages (P.O. Box 32311, Lusaka).
Geboren vóór 1 januari 1973
Bij uw geboorte heeft u een geboortebewijs gekregen van het ziekenhuis. Als u gedoopt bent, kreeg u een doopcertificaat. U heeft in elk geval 1 van deze 2 documenten nodig bij het opvragen van de geboorteakte:
- Ga met uw geboortebewijs en/of doopcertificaat naar een notaris (commissioner of Oaths). Neem een familielid mee. Uw familielid legt een verklaring onder ede af (affidavit).
- Ga met de affidavit, het geboortebewijs en/of doopcertificaat naar het Algemeen register van geboorte-, huwelijk- en overlijden. Hier laat u een geboorteakte opmaken. Van deze akte vraagt u een afschrift.
U kunt op 3 manieren aan een verklaring van ongehuwd zijn komen:
- Vraag de verklaring op bij het huwelijksregister van de burgerlijke stand van Lusaka (Registrar of Marriages at the Civic Centre of Lusaka).
- Vraag de verklaring op bij de juridische afdeling van het Zambiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
- Laat een verklaring onder ede (affidavit) opstellen bij een notaris (commissioner of Oaths).
Voor een burgerlijk huwelijk (civil marriage)
Vraag het afschrift op bij het algemeen register van geboorte-, huwelijk- en overlijden (Registrar General of Births, Deaths and Marriages).
Voor een huwelijk onder gewoonterecht (customary law)
Registreer het huwelijk eerst bij het algemeen register van geboorte-, huwelijk- en overlijden (Registrar General of Births, Deaths and Marriages). Vraag daar daarna ook uw afschrift op.
Voor een burgerlijk huwelijk (civil marriage)
Vraag een afschrift van een echtscheidingsakte op bij de rechtbank (High Court) waar uw huwelijk werd ontbonden.
- Registrar of High Court, P.O. Box 50067, Lusaka
- Registrar of High Court, P.O. Box 70004, Ndola
- Registrar of High Court, P.O. Box 60110, Livingstone
Voor een huwelijk onder gewoonterecht (customary law)
Laat uw echtscheiding eerst registreren. Vraag waar u het afschrift van de echtscheidingsakte daarna kunt opvragen.
Een afschrift van een overlijdensakte vraagt u op bij het algemeen register van geboorte-, huwelijk- en overlijden: Registrar General of Births, Deaths and Marriages (P.O. Box 32311, Lusaka).
Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?
Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten in Zambia.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.