Visumondersteuningsbrief Thailand
Vraagt u een verblijfsvergunning in een ander land aan, dan is er in sommige gevallen een ondersteuningsbrief nodig. Met deze brief van de Nederlandse ambassade laat u zien dat u de Nederlandse nationaliteit bezit en wat uw inkomen is. U kunt dit document enkel per post aanvragen. Aan het aanvragen van een ondersteuningsbrief zijn kosten verbonden.
De Nederlandse ambassade in Bangkok kan u een zogenaamde visumondersteuningsbrief verstrekken voor het aanvragen van een verblijfsvergunning (Non-Immigrant OA-Long Stay Visa) bij de Thaise autoriteiten.
Hoe vraag ik de visumondersteuningsbrief aan?
Schriftelijk per post
Stuur uw aanvraag op naar:
Netherlands embassy
Attn. Consular department
15 Soi Ton Son
Lumphini, Pathumwan
Bangkok 10330
Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag geretourneerd.
U dient mee te sturen:
- Een kopie van een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart).
- Het ingevulde aanvraagformulier.
- Relevante bewijsstukken.
- Een aan uzelf geadresseerde retour-envelop waarop u een bedrag van 45 Baht aan postzegels plakt. De visumondersteuningsbrief wordt dan per aangetekende EMS post naar het door u opgegeven adres verstuurd.
of
Maak 2 euro extra over naar onderstaand rekening nummer. Vermeld in dat geval uw volledige postadres in duidelijke blokletters op het aanvraagformulier. - Een bewijs van de bankoverschrijving.
U kunt het bedrag van 50 euro onder duidelijke vermelding van uw naam + omschrijving BAN-CA overmaken naar:
Naam bank: ING Bank N.V. te Amsterdam
Ten name van: Ministerie van Buitenlandse Zaken betreft FSO Posten
IBAN: NL57INGB0705001008
BIC: INGBNL2A
Valuta: EUR
Wat zijn geldige bewijsstukken?
Als bewijs van uw inkomen gelden onder andere de onderstaande documenten:
- Pensioen (jaar)overzicht.
- Loonstroken van de laatste 3 maanden en/of jaaropgave werkgever.
- Bewijs van betaling en/of jaaropgave van uitkerende instantie.
- Jaaropgave Belastingdienst.
- Bankafschriften van de laatste 3 maanden van uw Nederlandse betaalrekening waaruit maandelijkse storting van inkomen blijkt (een overboeking vanuit een spaarrekening naar een betaalrekening geldt niet als inkomen).
Aandachtspunten
- De ingediende stukken moeten recent en origineel zijn, met uitzondering van geprinte online pensioenformulieren en afschriften van internetbankieren. Nadat de ambassade alles gecontroleerd heeft, krijgt u uw originele bewijsstukken terug.
- Alle bedragen die als inkomen opgegeven worden, moeten bij de Nederlandse Belastingdienst verifieerbaar zijn. Inkomen uit het buitenland dat niet bekend is bij de Nederlandse Belastingdienst kan daarom niet opgegeven worden. Zie de Q&A met veelgestelde vragen en antwoorden voor meer informatie.
- Wij wijzen u erop dat onvolledige aanvragen niet in behandeling genomen worden.
Nog vragen?
Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina vragen? Stuur dan een e-mail via het contactformulier.