Verklaring van huwelijksbevoegdheid Spanje
Bent u Nederlander en wilt u trouwen in Spanje? Als u nooit in Nederland gewoond heeft, kan de ambassade in Madrid een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.
Heeft u ooit in Nederland gewoond?
Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. Was u minderjarig toen u uit Nederland vertrok? Dan moet u ook bij de gemeente zijn waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.
Welke documenten heeft u nodig?
Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:
- een geldig Nederlands identiteitsbewijs
- een uittreksel uit het geboorteregister
- een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
- een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?
Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:
- een geldig paspoort of ander identiteitsbewijs
- een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
- een ongehuwdverklaring
- een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
Extra documenten
Naast de eerder genoemde documenten dient u de volgende documenten mee te sturen:
- Een kopie van uw Nederlands paspoort gewaarmerkt door een Spaanse notaris
- Een kopie van uw Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión (Groen kaartje of A4)
- Eigen verklaring (ondertekend) waarin u uw actuele huwelijkse staat vermeldt
- Een originele scheidingsakte indien gescheiden in Spanje
- een origineel recent (niet ouder dan 3 maanden) uittreksel uit het bevolkingsregister van de Gemeente waar u woonachtig bent (certificado de empadronamiento)
Hoe vraag ik de verklaring aan?
De verklaring vraagt u aan per e-mail:
- Stuur uw e-mail naar: mad-verklaringen@minbuza.nl.
- Vermeld de naam van de verklaring en uw achternaam in het onderwerp van uw e-mail.
- Geef in de e-mail aan waar u de verklaring voor nodig heeft. De ambassade vermeldt het doel waar u de verklaring voor nodig heeft in de verklaring.
- Vergeet niet om uw (mobiele) telefoonnummer in de mail te vermelden.
- Maak van alle documenten die nodig zijn een pdf en stuur deze mee als bijlage (een foto van uw documenten is niet toegestaan).
Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 e-mails.
Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.
Hoeveel moet ik betalen?
Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u een e-mail met de volgende gegevens:
- Het totaalbedrag dat u moet betalen: een verklaring kost € 30.
- Het referentienummer dat u bij uw overmaking moet gebruiken.
Let op: gebruikt u het referentienummer niet, dan leidt dit tot vertraging bij de afgifte van de verklaring. - De betaalinstructies: transfer in euro naar de bankrekening van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.
Zodra uw betaling ontvangen is, stelt de ambassade de verklaring op. U ontvangt de verklaring digitaal per e-mail.
Hoelang duurt het?
Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.
Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
Nog vragen?
Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.