NederlandWereldwijd

Verklaring van huwelijksbevoegdheid in Mexico

Bent u Nederlander en wilt u trouwen in Mexico? Als u nooit in Nederland gewoond heeft, kan de Nederlandse ambassade in Mexico-Stad een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.

Heeft u ooit in Nederland gewoond?

Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. Was u minderjarig toen u uit Nederland vertrok? Dan moet u ook bij de gemeente zijn waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.

Let op: Check op de website van de gemeente waar u de aanvraag doet welke documenten u nodig heeft. Die documenten kunnen afwijken van de documenten die op deze pagina staan.

Welke documenten heeft u nodig?

Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een geldig Nederlands identiteitsbewijs
  • een uittreksel uit het geboorteregister
  • een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?

Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een geldig paspoort of ander identiteitsbewijs
  • een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
  • een ongehuwdverklaring
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Naast de eerder genoemde documenten, moet u het volgende ook meebrengen of opsturen:

  • Mexicaanse ongehuwdverklaring van de Burgerlijke Stand (Registro Civil) van de Mexicaanse gemeente (municipio) voorzien van een apostille (vertaling is niet nodig).

Hoe vraag ik de verklaring aan?

De verklaring vraagt u aan per e-mail:

  1. Stuur uw e-mail naar: mex-ca@minbuza.nl.
  2. Vermeld de naam van de verklaring en uw achternaam in het onderwerp van uw e-mail.
  3. Geef in de e-mail aan waar u de verklaring voor nodig heeft. De ambassade vermeldt het doel waar u de verklaring voor nodig heeft in de verklaring.  
  4. Vergeet niet om uw (mobiele) telefoonnummer in de mail te vermelden. Wilt u de verklaring per post ontvangen? Geef dit dan aan een vermeld uw adres.
  5. Maak van alle documenten die nodig zijn een pdf en stuur deze mee als bijlage (een foto van uw documenten is niet toegestaan).

Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 (of meer) e-mails.

Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.

Hoeveel moet ik betalen?

Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u een e-mail met de volgende gegevens:

  • Het totaalbedrag dat u moet betalen: een verklaring kost € 30.
  • Het referentienummer dat u bij uw overmaking moet gebruiken.
  • Let op: gebruikt u het referentienummer niet, dan leidt dit tot vertraging bij de afgifte van de verklaring.
  • De betaalinstructies: transfer in euro naar de bankrekening van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Als uw betaling ontvangen is, stelt de ambassade in Mexico de verklaring op.

Hoe ontvang ik de verklaring?

U kunt kiezen hoe u de verklaring ontvangt: per e-mail of per post. U kunt de verklaring ook ophalen bij de ambassade. Geef uw voorkeur aan bij de aanvraag.

Ontvangen per post

Stuur een DHL-label naar de ambassade om de verklaring op te laten sturen. De verzendkosten betaalt u zelf.

Ophalen bij de ambassade

U krijgt een e-mail zodra de verklaring klaar ligt. Dan kunt u de verklaring ophalen bij de ambassade. U hoeft geen afspraak te maken.

Hoelang duurt het?

Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.  

Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.

Nog vragen?

Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.