NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Indonesië voor gebruik in Nederland

U wilt Indonesische documenten gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van het Indonesische ministerie van Recht en Mensenrechten. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Indonesië? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • In Indonesië hebben originele akten van de burgerlijke stand van voor 27 december 1949 geen legalisatie nodig. U kunt uw akte uit voormalig Nederlands Indië laten bijschrijven in het register van de burgerlijke stand in Den Haag (Afdeling Landelijke Taken).
  • In voormalig Nederlands Nieuw-Guinea hebben originele akten van de burgerlijke stand van voor 1 oktober 1962 geen legalisatie nodig. U kunt uw akte laten bijschrijven in het register van de burgerlijke stand in Den Haag (Afdeling Landelijke Taken).
  • Veel akten uit het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea uit de periode 1946-1962 zijn in het Nationaal Archief in Den Haag. U kunt een afschrift van uw akte opvragen per e-mail (vermeld uw volledige naam, geboorteplaats en –datum): info@nationaalarchief.nl.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Indonesisch opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Indonesië legaliseren.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren. Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Legalisatie door de Indonesische autoriteiten

Laat uw document en eventueel de vertaling legaliseren met een apostille door het Indonesische ministerie van Recht en Mensenrechten. Na deze legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

De naam van de burgerlijke stand is in veel provincies en steden verschillend. Deze autoriteiten geven originele en geldige documenten af:

  • Kantor Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil (bevolkingsdienst)
  • Kantor Pendaftaran Penduduk Dan Catatan Sipil (register van bevolking en burgerlijke stand)
  • Dinas Kependudukan
  • Tenaga Kerja Dan Social
  • Dinas Tenaga Kerja
  • Mobilitas Dan Pendaftaran Penduduk

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Informeer bij de Indonesische autoriteiten waar u een geboorte-, scheidings- of overlijdensakte opvraagt.

Islamitisch huwelijk

U heeft van het kantoor van Godsdienstzaken (Kantor Urusan Agama, KUA) een huwelijksboekje gekregen toen u trouwde. Dit boekje geldt als uw akte.

Laat het huwelijksboekje legaliseren bij het ministerie van Godsdienstzaken. Daarna haalt u een apostille bij het ministerie van Recht en Mensenrechten.

Niet-islamitisch huwelijk

Vraag het afschrift van de huwelijksakte op bij de burgerlijke stand.

Algemeen

Vraag eerst een verklaring op bij uw wijk- of buurthoofd (lurah, ketua rukun tetangga of ketua rukun warga). Dit kan alleen als u de Indonesische nationaliteit heeft. De verklaring laat u daarna door het districtshoofd (camat) ondertekenen. 

Voor moslims

Lever de ondertekende verklaring in bij het kantoor van Godsdienstzaken (Kantor Urusan Agama KUA). U krijgt daarvoor in de plaats een geldige verklaring van ongehuwd zijn.

Voor niet-moslims

Lever de ondertekende verklaring in bij de burgerlijke stand. U krijgt daarvoor in de plaats een geldige verklaring van ongehuwd zijn.

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Indonesië.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie toont niet aan of de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere instantie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per instantie. Neem voor meer informatie contact op met de instantie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.