Legaliseren van uw handtekening

Bent u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kan de Nederlandse ambassade of het consulaat in een aantal gevallen uw handtekening legaliseren. U zet uw handtekening op uw document in het bijzijn van een consulair medewerker.

Soms heeft u een legalisatie van uw handtekening nodig. Bijvoorbeeld op een volmacht om een erfenis af te handelen. Of om de verkoop van een huis te regelen.

Hoe werkt handtekeninglegalisatie?

Uw document is in het Nederlands, Engels, Frans of Duits opgesteld. Is uw document niet in een van deze talen? Schakel dan een beëdigd vertaler in om dit te regelen. Als de vertaler buiten Nederland is beëdigd, laat u de vertaling door lokale autoriteiten legaliseren.

De handtekening zet u tijdens uw afspraak op uw document. De legalisatie van een handtekening kunt u niet per post regelen. De legalisatie bevestigt dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud of de rechtsgeldigheid van het document.

Soms controleert de ambassade of het consulaat eerst bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland of een handtekening op een document gelegaliseerd kan worden.

Voorbereiding en een afspraak maken

Vraag eerst of de instantie waarvoor u het document nodig heeft (bijvoorbeeld uw bank, een notaris of een gemeente) akkoord gaat met een handtekening die een ambassade of consulaat heeft gelegaliseerd.

U kunt een afspraak maken met een ambassade of consulaat bij u in de regio. Heeft u vragen? Neem contact op via het contactformulier.

Hoeveel moet u betalen?

De kosten van een legalisatie van uw handtekening vindt u bij de consulaire tarieven.

Wat neemt u mee?

U gaat zelf naar de ambassade of consulaat en u neemt mee:

  • Het document waar u uw handtekening op wilt zetten.
  • Een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart.