Single Digital Gateway

Uitschrijven uit Nederlandse gemeente bij lang verblijf buiten Nederland

Gaat u minimaal 8 maanden van een jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar uw persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.

Er gelden voorwaarden als u zich wilt uitschrijven uit uw gemeente:   

  • U kunt zich ook uitschrijven als de 8 maanden dat u buiten Nederland woont niet aaneengesloten te zijn.  
  • U mag  zich niet eerder dan 5 dagen voor uw vertrek laten uitschrijven. Weekenden en feestdagen zijn hierin inbegrepen.  
  • U mag zich schriftelijk of persoonlijk laten uitschrijven uit de BRP. Dit hangt af van uw situatie. Bij sommige gemeenten kunt u zich digitaal uitschrijven. Vraag aan uw gemeente of dat mogelijk is.   
  • Verhuizen niet alle familieleden mee? Zoals uw partner en kinderen? Dan moet u zich altijd persoonlijk uitschrijven. 

Neem voor meer informatie over de voorwaarden contact op met uw gemeente.

Het kan voor u belangrijk zijn dat u een bewijs van uitschrijving heeft. Bijvoorbeeld omdat u dit moet aantonen bij een organisatie. Vraag een bewijs van uitschrijving uit de BRP aan bij de gemeente. Doe dit op het moment dat u zich uitschrijft. Een bewijs van uitschrijving toont aan dat u uit Nederland uitgeschreven bent. Op dit bewijs staan uw persoonsgegevens en de datum van uitschrijving.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Emigratie doorgeven

U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt door aan de gemeente. U kunt voor uzelf en uw meeverhuizende familieleden aangifte doen.

Hoe werkt het:

  • Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum.
  • Uw emigratie wordt automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties en organisaties zoals zorgverzekeraars, pensioenfondsen, Sociale VerzekeringsBank (SVB).
  • Verhuist u naar Caribisch Nederland (Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius), dan ontvangt u van ons een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs heeft u daar nodig bij de inschrijving.
  • U wordt opgenomen in het register van Registratie niet Ingezetenen (RNI).

U ontvangt van ons geen bevestiging van uw emigratie. Wilt u een uittreksel met uw emigratiegegevens? Hiervoor kunt terecht bij één van de RNI-loketten. Dit kunt u niet aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn.

U kunt de emigratie doorgeven voor:  

  • uzelf (vanaf 16 jaar)
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners: voor elkaar
  • ouder, voogd of verzorger: voor hun kinderen jonger dan 16 jaar
  • kinderen ouder dan 16 jaar: voor hun inwonende ouders
  • de curator: voor een persoon die onder curatele is gesteld

Let op:

  • aangifte van emigratie door een gemachtigde is niet mogelijk
  • de gemeente kan u verplichten persoonlijk langs te komen en aanvullende informatie te geven over uw vertrek

Kijk voor de aanvraag op www.alphenaandenrijn.nl.

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Alphen aan den Rijn

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022