Single Digital Gateway

Inschrijven bij de gemeente in Nederland

Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen. 

U moet zich inschrijven bij uw gemeente: 

  • op uw vaste woonadres; 
  • op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.  

Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.

U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen mag u zich later of anders inschrijven in de BRP:

  • U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer. 
  • U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.   
  • U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.  

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

1e inschrijving in Nederland

Kort verblijf

Gaat u binnen een periode van een half jaar niet langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan kunt u zich inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). U staat dan in het Register voor Niet-Ingezetenen (RNI). De inschrijving doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. Er zijn 19 gemeenten met een RNI-loket. Daar kunt u een afspraak maken om u in te schrijven. U mag zelf kiezen bij welke gemeente met een RNI-loket.

Lang verblijf

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. U kunt uw verhuizing doorgeven bij de balie. Maak eerst een afspraak. Bel voor een afspraak naar +31 71 36 60 000. 

Neem mee naar uw afspraak:

  • Een geldig identiteitsbewijs van iedereen die zich gaat inschrijven (dit mag geen rijbewijs zijn).
  • Huur- of koopcontract van uw woning of toestemming van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen.
  • Als u niet een Europese nationaliteit heeft, een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd.
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt.
  • Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven.
  • Als u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden bent, de volgende originele documenten:
    • Uw geboorteakte en de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen.
    • Uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap.
    • Echtscheidingsakte.
    • Erkenningsakte.

Soms heeft uw akte of document een legalisatie en/of vertaling nodig. U kunt dit per land bekijken op nederlandwereldwijd.nl.

Uw inschrijving is gratis.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Noordwijk

Bezoekadres

Voorstraat 42

2201HW Noordwijk

Openingstijden
Maandag
8:30 - 17:00
Dinsdag
8:30 - 17:00
Woensdag
8:30 - 17:00
Donderdag
8:30 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten