Inschrijven bij de gemeente in Nederland
Gaat u gedurende een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u bij de gemeente waar u gaat wonen.
U moet zich inschrijven bij uw gemeente:
- op uw vaste woonadres;
- op een briefadres, als u geen vast adres heeft. Bijvoorbeeld omdat u schipper bent. Of in een instelling zit, zoals een gevangenis of psychiatrische instelling.
Verhuist u naar een andere gemeente binnen Nederland? Dan geeft u de verhuizing door aan de nieuwe gemeente.
U moet zich inschrijven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Dat doet u bij uw gemeente. De inschrijving is gratis. Zijn uw mogelijke partner en kinderen meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.
Na het inschrijven in de BRP krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Uitzonderingen: later of anders inschrijven in de BRP
- U verblijft korter dan 4 maanden in Nederland. Dan kunt u zich laten inschrijven in de BRP als niet-ingezetene. Dat kan met een adres buiten Nederland. Ook dan krijgt u een BSN-nummer.
- U heeft geen geldige verblijfsstatus. En om in Nederland te mogen blijven heeft u een verblijfsvergunning nodig. Wacht u hierop? Dan hoeft u zich niet binnen 5 dagen in te schrijven.
- U kunt uw identiteit niet bewijzen. Daarvoor kan extra onderzoek nodig zijn. U kunt de uitkomst van het onderzoek afwachten. Daarna moet u zich alsnog inschrijven.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
1e inschrijving in Nederland
Kort verblijf
Gaat u binnen een periode van een half jaar niet langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan kunt u zich inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). U staat dan in het Register voor Niet-Ingezetenen (RNI). De inschrijving doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. Er zijn 19 gemeenten met een RNI-loket. Daar kunt u een afspraak maken om u in te schrijven. U mag zelf kiezen bij welke gemeente met een RNI-loket.
Lang verblijf
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. U kunt uw verhuizing doorgeven bij de balie. Maak eerst een afspraak. Bel voor een afspraak naar +31 71 36 60 000.
Neem mee naar uw afspraak:
- Een geldig identiteitsbewijs van iedereen die zich gaat inschrijven (dit mag geen rijbewijs zijn).
- Huur- of koopcontract van uw woning of toestemming van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen.
- Als u niet een Europese nationaliteit heeft, een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd.
- Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt.
- Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven.
- Als u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden bent, de volgende originele documenten:
- Uw geboorteakte en de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen.
- Uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap.
- Echtscheidingsakte.
- Erkenningsakte.
Soms heeft uw akte of document een legalisatie en/of vertaling nodig. U kunt dit per land bekijken op nederlandwereldwijd.nl.
Uw inschrijving is gratis.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Noordwijk
Bezoekadres
Voorstraat 42
2201HW Noordwijk
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag | 8:30 - 17:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |