Inschrijven bij de gemeente bij kort verblijf in Nederland
Gaat u binnen een periode van een half jaar niet langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan kunt u zich inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). U staat dan in het Register voor Niet-Ingezetenen (RNI). De inschrijving doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. Er zijn 19 gemeenten met een RNI-loket.
Wilt u zich inschrijven in het RNI-register? Dit kunt u bij 19 gemeenten doen. Bekijk de Nederlandse gemeenten met een RNI-loket. Daar kunt u een afspraak maken om u in te schrijven. U mag zelf kiezen bij welke gemeente met RNI-loket.
Blijft u langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich als ingezetene inschrijven in de BRP.
Partner en kinderen mee naar Nederland
Neemt u een partner en kinderen mee naar Nederland? En wilt u hen ook inschrijven in de RNI? Dan moeten zij mee naar de afspraak.
Burgerservicenummer na inschrijving in RNI-register
Na het inschrijven in het RNI-register krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit heeft u nodig in uw contact met de overheid. Bijvoorbeeld om uw belastingzaken te regelen.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Amsterdam: Inschrijven bij de gemeente bij kort verblijf
- Een geldig identiteitsbewijs. Dit mag geen rijbewijs zijn.
- Heeft u kinderen jonger dan 16 jaar? Dan moeten zij ook meekomen om in het RNI ingeschreven te worden.
- Een originele geboorteakte van uw kinderen. En (als van toepassing is) de erkenningsakte van deze kinderen, waaruit blijkt dat u de ouder bent.
- Soms moet u uw akte laten legaliseren of vertalen. U kunt dit per land bekijken op de website van de Rijksoverheid(externe link). Vul het land in waar uw document is afgegeven.
Als u zich wilt inschrijven, moet u langskomen bij Stadsloket Zuidoost. Daarvoor moet u telefonisch een afspraak maken:
- Bel 14 020, het informatienummer van de gemeente Amsterdam (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur). Vanuit het buitenland belt u +31 20 624 1111. Het is niet mogelijk om de afspraak online te maken.
- U krijgt per post of per e-mail een bevestiging van de afspraak.
- Wilt u ook uw partner of kind(eren) inschrijven, dan moeten zij ook aanwezig zijn bij de afspraak.
U moet zelf naar de afspraak komen; iemand anders kan de inschrijving niet voor u regelen. Tijdens de afspraak wordt u meteen ingeschreven en u krijgt een bevestigingsbrief mee met daarop uw burgerservicenummer (BSN).
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van documenten die u misschien moet meenemen.
Tijdens de afspraak schrijft de gemeente u gelijk in het RNI in. U krijgt meteen uw Burgerservicenummer (BSN) mee.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Amsterdam