Single Digital Gateway

Geboorteakte aanvragen in Nederland

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan. Of meertalig internationaal uittreksel. Dit doet u bij de gemeente waar u geboren bent.

U krijgt uw originele geboorteakte niet mee. In plaats daarvan kunt u kiezen voor een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel. Vraagt een organisatie om uw geboorteakte? Vraag dan na bij deze organisatie of u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel nodig heeft.

Afschrift geboorteakte

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Uittreksel geboorteakte

Het uittreksel van de geboorteakte bevat uw huidige gegevens. Uw:

  • naam; 
  • geslachtsnaam; 
  • geboorteplaats;
  • geboortedatum.

Uw afstamming (gegevens ouders) staat er niet op.

Meertalig internationaal uittreksel geboorteakte

Het meertalig internationaal uittreksel is een huidige samenvatting van uw geboorteakte voor internationaal gebruik. Er staat een toelichting op in het:

  • Nederlands;
  • Engels;
  • Frans;
  • Duits;
  • Spaans;
  • Grieks;
  • Italiaans;
  • Portugees;
  • Turks;
  • Servo-Kroatisch.

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Bent u buiten Nederland geboren? Wilt u een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel van uw geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent. Is uw buitenlandse geboorteakte bij de gemeente Den Haag ingeschreven? Dan vraagt u hem daar aan.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Uittreksel of afschrift burgerlijke stand

Heeft u een bewijs nodig van de geboorte van uw kind? Vraag dan een uittreksel uit de burgerlijke stand aan. Doe dit bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

  • een geldig identiteitsbewijs.

Een gemachtigde die het afschrift of uittreksel voor u aanvraagt:

  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie ervan.
  • een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde.
  • een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 70 kB).
  • een brief waarin staat waarom u het afschrift of het uittreksel aanvraagt. Verder geeft u de gemachtigde in de brief toestemming het afschrift of het uittreksel namens u op te halen. De brief moet door u en de gemachtigde ondertekend zijn.

Digitaal

  • Gebruik uw DigiD om in te loggen en vul het aanvraagformulier in.
  • U rekent direct af.
  • Wij doen het afschrift of uittreksel binnen 3 werkdagen op de post. Digitaal verstrekken is niet mogelijk. 

Op afspraak

  • maak een afspraak
  • het uittreksel vraagt u persoonlijk aan. Vraagt u het via een gemachtigde aan? Vul dan het machtigingsformulier (pdf 70 kB) in.
  • u of uw gemachtigde krijgt het afschrift of het uittreksel direct mee tijdens de afspraak.
  • gaat het om een afschrift of een uittreksel van een oudere akte die al gearchiveerd  is? Dan kan het langer duren voordat het afschrift of het uittreksel klaar is.

Schriftelijk

  • stuur een brief aan de gemeente Vlaardingen, t.a.v. klantcontactcentrum, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
  • vermeld in uw brief waar u het afschrift of uittreksel voor nodig heeft.
  • onderteken de brief.
  • stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee.
  • u krijgt het afschrift of het uittreksel met de factuur binnen 3 werkdagen opgestuurd.

  • afschrift/uittreksel burgerlijke stand € 14,30
  • voor het versturen van documenten betaalt u portokosten.

Alle bewijzen zijn 6 maanden geldig.

Digitaal: wij doen het afschrift of uittreksel binnen 3 werkdagen op de post. Digitaal verstrekken is niet mogelijk. 

Op afspraak: u of uw gemachtigde krijgt het afschrift of het uittreksel direct mee tijdens de afspraak. Gaat het om een afschrift of een uittreksel van een oudere akte die al gearchiveerd  is? Dan kan het langer duren voordat het afschrift of het uittreksel klaar is.

Schriftelijk: u krijgt het afschrift of het uittreksel met de factuur binnen 3 werkdagen opgestuurd.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Vlaardingen

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022