Single Digital Gateway

Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Heeft u een handicap? En wilt u dichtbij de ingang van winkels of kantoor parkeren? Vraag dan een Europese gehandicaptenparkeerkaart aan bij uw gemeente. U heeft hier recht op als u minimaal 6 maanden een handicap heeft. En u als u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter.

U moet kunnen bewijzen dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart. Daarvoor is een medische keuring nodig door een keuringsarts. Uw gemeente regelt dit. Voorwaarde is dat u met krukken of een rollator zelfstandig niet verder kunt lopen dan 100 meter. Is uw handicap chronisch? En heeft uw gemeente deze gegevens over uw handicap al? Dan is een medisch onderzoek niet nodig.

Er zijn 2 verschillende Europese gehandicaptenparkeerkaarten:

Bestuurderskaart

Met een bestuurderskaart mag u zelf rijden. Dit zijn de voorwaarden:

  • U heeft een rijbewijs.
  • De bestuurderskaart is gebonden aan u als persoon en niet aan een kenteken. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben.
  • U kunt met hulpmiddelen kunt niet verder dan 100 meter lopen.

Passagierskaart

Voor een passagierskaart zijn dit de voorwaarden:

  • U kunt zelf niet rijden.
  • Met hulpmiddelen kunt u niet verder dan 100 meter lopen.
  • U heeft de hulp van uw chauffeur altijd nodig. Van deur tot deur.
  • De passagierskaart staat op uw naam.

Kinderen onder de 18 jaar kunnen ook een passagierskaart aanvragen. Ze moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als volwassenen.

Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart uit een ander land van de Europese Unie (EU)? Dan is deze kaart ook geldig in Nederland. Wilt u deze gehandicaptenparkeerkaart vernieuwen? Dan kunt u in Nederland een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. De Nederlandse voorwaarden zijn dan van toepassing.

Uw gehandicaptenparkeerkaart is 5 jaar geldig. Of korter als artsen verwachten dat u binnen 5 jaar zult herstellen van uw handicap. Verlengen van uw gehandicaptenkaart doet u ook bij uw gemeente. Doe dat ruim vóór de vervaldatum. Uw gemeente heeft tijd nodig om uw aanvraag te beoordelen.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Gehandicaptenparkeerkaart

Zo werkt het:

  1. U vraagt een medische keuring aan. Dit kan online of op afspraak.
  2. U krijgt een rekening voor de medische keuring van Argonaut Advies. De gemeente heeft deze organisatie gevraagd om de keuringen te doen.
  3. Als u Argonaut Advies betaald heeft, volgt de afspraak voor de keuring. Een arts keurt u en u krijgt per post het advies.
  4. Keurt de arts uw aanvraag goed? Maak een afspraak bij de gemeente om de gehandicaptenparkeerkaart te laten maken. Uw kaart is klaar terwijl u wacht.

  • U woont in Nederland en bent ingeschreven bij een gemeente.
  • U kunt minder dan 300 meter zelf lopen.

Keuring aanvragen

Online aanvragen

U heeft DigiD nodig om de keuring online aan te vragen.

Afspraak maken

Zelf langskomen: u hoeft alleen uw identiteitsbewijs mee te nemen.

Iemand toestemming geven: u kunt iemand toestemming geven om voor u de keuring aan te vragen. Deze persoon moet dan het volgende meenemen:

  • zijn eigen identiteitsbewijs;
  • kopie van uw identiteitsbewijs;
  • schriftelijke toestemming van u. Het is genoeg als u een briefje schrijft dat de persoon voor u de keuring mag aanvragen. U sluit af met uw handtekening.

En de persoon met uw toestemming moet het volgende weten:

  • de reden van uw aanvraag (bijvoorbeeld welke lichamelijke klachten u heeft);
  • welke gehandicaptenparkeerkaart u wilt aanvragen (bestuurderskaart en/of passagierskaart).

Ophalen gehandicaptenparkeerkaart

Meenemen naar afspraak:

  • identiteitsbewijs;
  • pasfoto;
  • geprint medisch advies van de keuringsarts;
  • betaalbewijs van de keuringskosten en uw rekeningnummer;
  • contant geld of uw pinpas.

Komt iemand anders voor u de parkeerkaart afhalen? Dan moet deze persoon ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen en schriftelijke toestemming van u. Voor de schriftelijke toestemming schrijft u gewoon een briefje dat de persoon voor u de gehandicaptenparkeerkaart mag afhalen. U sluit af met uw handtekening.

Keuring aanvragen

Online aanvragen met DigiD of maak een afspraak.

Gehandicaptenparkeerkaart ophalen

Let op: u kunt deze afspraak alleen maken als u gekeurd bent door een arts van Argonaut Advies. En als uit de keuring blijkt dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart.

Afspraak maken

Gehandicaptenkaart verlengen

U heeft al een gehandicaptenparkeerkaart en deze is (bijna) niet meer geldig:

  • Was uw kaart minder dan 5 jaar geldig? Vraag opnieuw een keuring aan.
  • Was uw kaart 5 jaar of langer geldig? Bel 8 weken voor de verloopdatum met 14 024.

  • medische beoordeling: € 166,40;
  • gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart € 15,25;
  • Europese gehandicaptenparkeerkaart: € 33,50.

Blijkt uit de medische keuring dat u recht heeft op een kaart? Dan krijgt u de kosten van de medische keuring binnen 2 weken terug.

Het duurt 20 werkdagen voor Argonaut Advies om uw keuringsaanvraag te regelen. 

Daarna kunt u een afspraak maken bij de gemeente om uw gehandicaptenparkeerkaart op te halen. We maken de kaart tijdens de afspraak voor u. U kunt de kaart dan direct meenemen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Nijmegen

Bezoekadres

Mariënburg 30

6511PS Nijmegen

Openingstijden
Maandag
09:00 -17:00
Dinsdag
09:00 -17:00
Woensdag
09:00 -17:00
Donderdag
09:00 -20:00
Vrijdag
09:00 -17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Alleen op afspraak/ only on appointment