Single Digital Gateway

Buitenlandse akte registreren in Nederland

Heeft u een buitenlandse akte? Zoals een geboorteakte, overlijdensakte of scheidingspapieren. Dan moet u deze akte in Nederland inschrijven (registreren) bij uw gemeente als u de Nederlandse nationaliteit heeft. Of als u een vluchteling met een verblijfsvergunning (statushouder) bent.

De meeste akten uit de Europese Unie (EU) zijn automatisch geldig in Nederland. U kunt deze akten dan laten registreren bij uw gemeente. De gemeente neemt de akte dan op in de Basisregistratie Personen (BRP). In andere gevallen moet u uw akte eerst laten legaliseren

Heeft u een akte in het Engels, Frans of Duits? Dan hoeft u uw akte niet te laten vertalen.

Heeft u een akte in een andere taal? Dan moet u uw akte wel laten vertalen voordat u de akte laat registreren. U moet uw akte dan laten vertalen door een beëdigde vertaler in Nederland. Heeft u de akte in het buitenland laten vertalen? Dan moet u de vertaling van uw akte aten legaliseren.

Denkt u later nog een keer een afschrift van uw akte nodig te hebben? Dan kunt u ervoor kiezen om uw buitenlandse akte om te laten zetten in een Nederlandse akte bij de gemeente Den Haag. Ook als u in een andere gemeente woont. Het omzetten van uw buitenlandse akte naar een Nederlandse akte is niet verplicht.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Buitenlandse documenten registreren

Heeft u een akte of document van een gebeurtenis in het buitenland? Bijvoorbeeld van een geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning of adoptie? Dan moet u deze documenten laten registreren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak of bel 14015 (vanuit het buitenland: 0031 15 260 2222).

De gebeurtenis moet rechtsgeldig zijn in het land waar het heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat het document is opgesteld volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie.

Legaliseren

Buitenlandse documenten moet u bijna altijd laten legaliseren in het land waar het document vandaan komt. Op de website van de Rijksoverheid ziet u per land hoe u dit doet.

Vertalen

U heeft geen vertaling nodig voor een document in het:

  • Nederlands
  • Engels
  • Frans
  • Duits

Is het document in een andere taal? Dan heeft u een vertaling nodig:

  • U vraagt een meertalig modelformulier aan bij de instantie die het document afgeeft. Dit kan alleen voor documenten uit de Europese Unie.
  • U laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.

Meenemen

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Originele documenten, eventueel met vertaling en legalisatie

Originele document

Tijdens de afspraak neemt de gemeente het originele document in. U krijgt een kopie mee. Als de gemeente de gegevens heeft verwerkt, krijgt u bericht dat u het originele document kunt ophalen.

Verklaring geen schijnhuwelijk

Laat u een buitenlands huwelijk registreren? Dan kan de gemeente u vragen een 'Verklaring geen schijnhuwelijk' af te leggen. Deze verklaring moet u beide ondertekenen.

Het registreren van een buitenlandse akte is gratis.

De gemeente handelt uw aanvraag binnen 4 weken af.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Delft

Bezoekadres

Stationsplein 1

2611BV Delft

Openingstijden
Maandag
8:30 - 17:00
Dinsdag
8:30 - 17:00
Woensdag
8:30 - 17:00
Donderdag
8:30 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Bij de gemeente kunt u alleen op afspraak terecht.

Laatst gecontroleerd op 14 november 2022