Buitenlandse akte registreren in Nederland
Heeft u een buitenlandse akte? Zoals een geboorteakte, overlijdensakte of scheidingspapieren. Dan moet u deze akte in Nederland inschrijven (registreren) bij uw gemeente als u de Nederlandse nationaliteit heeft. Of als u een vluchteling met een verblijfsvergunning (statushouder) bent.
De meeste akten uit de Europese Unie (EU) zijn automatisch geldig in Nederland. U kunt deze akten dan laten registreren bij uw gemeente. De gemeente neemt de akte dan op in de Basisregistratie Personen (BRP). In andere gevallen moet u uw akte eerst laten legaliseren.
Heeft u een akte in het Engels, Frans of Duits? Dan hoeft u uw akte niet te laten vertalen.
Heeft u een akte in een andere taal? Dan moet u uw akte wel laten vertalen voordat u de akte laat registreren. U moet uw akte dan laten vertalen door een beëdigde vertaler in Nederland. Heeft u de akte in het buitenland laten vertalen? Dan moet u de vertaling van uw akte aten legaliseren.
Denkt u later nog een keer een afschrift van uw akte nodig te hebben? Dan kunt u ervoor kiezen om uw buitenlandse akte om te laten zetten in een Nederlandse akte bij de gemeente Den Haag. Ook als u in een andere gemeente woont. Het omzetten van uw buitenlandse akte naar een Nederlandse akte is niet verplicht.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Buitenlandse akte registreren in Nederland
Let op. U kunt alleen een buitenlandse akte registreren als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
Wilt u een buitenlandse akte registeren? Daarvoor moet u een afspraak maken met de gemeente.
Online
info@barendrecht.nl.
Het registreren van een buitenlandse akte is gratis.
Een buitenlandse akte omzetten naar een Nederlandse akte duurt maximaal 4 maanden. Spoedaanvragen zijn niet mogelijk.
Er zijn nog geen contactgegevens van uw gemeente beschikbaar.