Bijzondere bijstand aanvragen
Heeft u een laag inkomen en kunt u bijzondere en onverwachte kosten niet betalen? Dan heeft u misschien recht op extra geld van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand.
Voor bijzondere bijstand gelden onder andere deze voorwaarden:
- U woont en verblijft rechtmatig in Nederland.
- U heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U heeft kosten door een bijzondere of dringende situatie. Bijvoorbeeld door een operatie of een verhuizing.
- U krijgt de kosten niet op een andere manier vergoed.
Vraag uw gemeente welke voorwaarden in uw situatie nog meer gelden.
Lees meer in de vragen en antwoorden over bijstand.
Op de website van uw gemeente leest u hoe u bijzondere bijstand aanvraagt. Uw gemeente bepaalt of u recht heeft op bijzondere bijstand. En hoeveel dit dan is.
Heeft u vragen over uw situatie? Neem dan contact op met uw gemeente. Of met de sociaal raadslieden van uw gemeente. Zij geven gratis informatie en advies bij financiële en juridische problemen.
Heeft uw gemeente geen sociaal raadslieden? Kijk dan op de website van Sociaal Werk Nederland. Hier vindt u sociaal raadslieden bij u in de buurt. Het Juridisch Loket geeft u ook gratis juridisch advies.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Gemeente Hulst: Bijzondere bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijzondere bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
De gemeente stelt bij elke aanvraag bijzondere bijstand vast of:
- u in de gemeente Hulst woont;
- er sprake is van uitgaven voortvloeiend uit bijzondere omstandigheden;
- de uitgaven noodzakelijk zijn;
- de kosten zich daadwerkelijk voordoen;
- de kosten gedragen kunnen worden uit de bijstandsnorm;
- er een voorliggende voorziening is;
- er geen sprake is van uitsluitingsgronden.
Online formulier
Print het online formulier en vul in. Stuur het naar Gemeente Hulst, Postbus 49, 4560AA Hulst . U moet ook de volgende documenten meesturen:
- Een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
- Bewijsstukken van uw inkomen.
- De laatste afschriften van alle betaal- en spaarrekeningen.
- Bewijsstukken van bezittingen en/of schulden.
- Een offerte of nota van de kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt.
De gemeente stuurt u binnen 8 weken een brief. Hierin staat of uw bijzondere bijstand krijgt en hoeveel u krijgt. Ook staat er in of u de bijzondere bijstand krijgt als een lening of als een gift.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hulst
Bezoekadres
Grote Markt 24
4561EB Hulst
Maandag | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:00 |
Dinsdag | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:00 |
Woensdag | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:00 18:00 - 20:00 |
Donderdag | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:00 |
Vrijdag | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |